Afrika rondreis introductie - vakantiebestemminginformatie

Mozambique - Impala's - Gorongosa National Park
Malawi - Lake Malawi - Schoolklas in Chebe - Cape Mclear
Malawi - Lake Malawi - Chebe - Cape Mclear

In juli 2010 hebben we een 25 daagse reis gemaakt met Sawadee - Actieve & Avontuurlijke Rondreizen naar Mozambique, Malawi, Zambia en de Victoria watervallen (Victoria Falls) in Zimbabwe. Nog nooit zijn wij zo lang in Afrika geweest maar het is ons prima bevallen. Mozambique was totaal niet toeristisch en de natuur was erg mooi en de mensen waren vriendelijk. De eerste week was voor ons redelijk ontspannen. Voornamelijk kust en men kon er duiken en snorkelen. Wij zijn wezen snorkelen in het Nationale Park Bazaruto Archipel. Hier zagen we prachtig gekleurde vissen en koraal. Het mooiste van die dag was met de boot terug naar het vastenland. We zagen dolfijnen erg dicht bij de boot en soms zelfs eronder door. Echter daarna viel een van de twee motoren uit en moesten we met een slakken gangetje terug naar het vastenland.

Daarna zijn we naar Gorongosa National Park gegaan. Dit was vroeger een van de indrukwekkendste natuurparken van Afrika. Maar tijdens de burgeroorlog van 1977-1992 is ongeveer 90-95% van de wildstand afgeslacht. Guerrillastrijders doodden vaak uit verveling of om te eten alles wat voor hun geweren kwam. Met behulp van de Carr Foundation, een organisatie die onder andere helpt met het verwezenlijken van een succesvolle samenwerking tussen de nationale parken en de lokale bevolking, werd een grootschalig project gestart om Gorongosa Nationaal Park weer een plek in de top 10 van wildparken te bezorgen. In 2005 is men begonnen met het verplaatsen van wild vanuit nationale parken in Zuid Afrika. Wij hebben er impala’s, waterbokken, bavianen, knobbelzwijnen, kudu’s en de zeldzame sabelantilope en nyala gezien. Olifanten hoorden we wel maar ze lieten zich niet zien.

Malawi - Kampeerterrein bij Liwonde National Park
Zambia - Zonsondergang South Luangwa National Park
Zambia - Leeuwin - South Luangwa National Park

Daarna door naar Malawi. Over bergen en heuvels gereden wat soms erg langzaam ging aangezien onze overland truck niet veel vermogen had. Daardoor waren de verwachte lange reisdagen extra lang. In Malawi was voornamelijk de natuur bij het Zomba plateau en Liwonde National Park het belangrijkste voor ons. In Liwonde National Park hebben we een boottocht gemaakt en daar de eerste olifanten en nijlpaarden gezien. Malawi is net als Mozambique niet toeristisch en dat was te merken toen we met de halve groep bij een middag/avond gamedrive een lekke band kregen en er geen reserve band was en onze gids geen beltegoed had. Daar stonden we dan in de donker. Interessant om te zien hoe mensen dan totaal verschillend reageren.

Bij Lake Malawi in Chembe - schiereiland Cape Mclear - hadden we een rustdag. Hier een dorpswandeling gemaakt waarbij we een basisschool met ongeveer 12 klassen en 2000 leerlingen bezocht hebben. Kregen uitleg en een les in een klaslokaal tussen de leerlingen. Verder in het dorp een kleine markt en de bevolking bezig gezien met hun werk. Aan de oevers van Lake Malawi werd vis gedroogd en gerookt. We hebben er een goede indruk gekregen hoe men er leefden.

Na Malawi door naar Zambia met als hoogtepunt South Luangwa National Park. Van de reis moest dat voor ons het hoogtepunt worden en dat was het ook. Daar hebben we 4 gamedrives gemaakt en daarbij veel gezien. In South Luangwa National Park hebben we twee unieke beesten gezien die vrijwel alleen in South Luangwa te zien zijn. De Crawshay zebra een ondersoort van de gewone steppezebra zonder de bruine schaduwstreep op het witte gedeelte. Verder is er de Thornicraft giraffe. Ook hebben we verschillende luipaarden en leeuwen gezien in het prachtige natuurpark.

Zambia - Crawshay zebra - South Luangwa National Park
Zimbabwe - Victoria Watervallen - Victoria Falls Town
Zimbabwe - Olifant in Victoria Falls Town

Als afsluiting gingen we naar de Victoria watervallen in Zimbabwe. Daar hadden we 2 volle dagen voor ons zelf. De Victoria watervallen zijn de breedste watervallen van Afrika, zij vormen een watergordijn van 1708 meter breed en 100 meter hoog en hebben een maximale valhoogte van 128 meter. Er kwam erg veel water naar beneden. Prachtig om te zien. Wij hebben de watervallen vanaf de voorkant maar ook vanuit de lucht gezien met een helikopter. Hierbij hadden we een mooi uitzicht van het geheel, de waterval, de Zambezi rivier, het nationale park, de brug bij de grens van Zimbabwe en Zambia en de kloof na de waterval. Een prachtige afsluiting van een vermoeiende maar wel mooie reis.

Deze Afrika reis zal niet de laatste zijn. In 2011 zijn we naar Zuid-Tanzania geweest met bezoek aan o.a. Selous Game Reserve, Mikumi National Park en Ruaha National Park. Deze hebben we gemaakt met Matoke Tours. Tevens zijn we in 2013 naar Noord Tanzania naar Serengeti National Park geweest waar we de Migratie van o.a. zebra en gnoe hebben gezien.

Mijn recentste stock photography op Dreamstime