Andenes walvisvaart - vakantiebestemminginformatie

Europa reizen > Scandinavië

Noorwegen

Andenes - Walvissafari

Vanaf het eiland Senja – Noorwegen gingen we vanaf Gryllefjord met de ferry naar Andenes. In Gryllefjord namen we afscheid van onze chauffeur en bus en gingen te voet met onze koffers de boot op. De boot vertrok ca.15uur en we deden er ongeveer 1.40 uur over om in Andenes te komen. Aangezien we in open zee waren was het ondanks het mooie weer toch fris.

Andenes is de meest noordelijke plaats van het eiland Andøya en de provincie Nordland. Bij aankomst in de haven liepen we naar het stadje waar aan de baai een restaurant was waar we wat konden eten. Eigenlijk zouden we hier aan de baai huisjes hebben om te overnachten. Maar om een of andere reden was deze geannuleerd en moesten we met twee taxibusjes naar de plaats Bleik ca.10km vanaf Andenes. Hier hadden we ook huisjes aan zee. Bleik is een niet al te grote plaats waar weinig te beleven valt. Er is een kleine winkel voor de hoog nodige benodigdheden, een bar en koffiehuis die beperkt open zijn. Wel is er in de zomer gelegenheid om een bootsafari naar het eiland Bleiksøya met een grote kolonie papagaaiduikers of puffins. Dit kan eventueel ook van Andenes.

In Bleik hadden we huisjes (totaal waren er 8) Deze stonden in rijen van 4 op het strand. We sliepen met drie stellen in de huisjes met 3 slaapkamers. Twee grotere op de eerste etage en een kleine met stapelbed op de benedenverdieping. Wijzelf hadden de kleine kamer. De badkamer, keuken en zitkamer moesten we dus delen met zessen. Ontbijt moesten we zelf regelen maar hiervoor hadden wij in Andenes al inkopen gedaan. De sleutel van de huisjes had de reisbegeleider in Andenes bij een hotel gehaald. Helaas rook het rond de huisjes niet erg fris. Wij dachten en zagen een buis lopen vanaf de huisjes naar het strand. Hier kwam de stank vandaan. Jammer want deze lucht trok ook de huisjes in. Voor de huisjes was een strandje.
Aangezien we geen vervoer hadden gingen we de volgende dag vroeg met de streekbus ( 34NOR ) naar Andenes. We waren hier rond 9 uur. In eerste instantie was het bij wakker worden zonnig maar dat was maar van korte duur. Het werd helaas erg mistig. We moesten ons om 9.45uur melden bij de organisatie van de walvissafari. Dit gebouw een walvisinformatiecentrum lag in de nabijheid van de haven bij de vuurtoren. De reisbegeleider deed het aanmelden voor de walvistocht. De prijzen zijn in de zomer voor volwassene NOK945, kinderen van 5-13 jaar NOK 595 ( Prijzen vanaf site www.whalesafari.no ) We moesten ons tot 10.30uur zien te vermaken. Wat rondgelopen en wat gezeten in de hal of buiten. Om 10.30uur hadden we een rondleiding waar ons werd verteld en liet men voorbeelden zien van diverse walvissen die hier voorkomen. Ook over de voedselketen, de vervuiling van de zee met o.a. met plastic en de gevaren voor de walvissen werd gesproken. In de zomermaanden vindt men naast de kleinere bruinvissen

(Phocoena phocoena) alleen mannetjes potvissen rondom Andenes. De vrouwtjes zijn dan in de buurt van de Canarische eilanden en Azoren. Na de rondleiding zouden we om 12 uur beginnen met de bootsafari op de catamaran M/S Maan Dolphin. Deze walvissafari’s worden vooral tussen mei en september gehouden. Hier in Andenes is de zekerheid bijna 100% dat men er Potvissen ( Physeter macrocephalus – Sperm whale )  kan zien. Andenes ligt namelijk dichtbij een plek waar het Continentaal plat overgaat in de oceaan. Hierdoor ontstaan waterstromingen die erg voedselrijk zijn waardoor ze vaak walvissen aantrekken. Er is ook nog een kans om andere soorten te zien zoals gewone Vinvis (Balaenoptera physalus – Fin Whale )  Dwergvinvissen ( Balaenoptera acutorostrata – Mink Whale) )  Bultrug ( Megaptera novaeangliae - Humpback whale) Bruinvissen (Phocoena phocoena -  harbour porpoise ) Griend ( Globicephala melas - long-finned pilot whale ) De orka of zwaardwalvis (Orcinus orca - killer whale )  kan je in bepaalde seizoenen tegenkomen.
Helaas vanwege zeer mistig weer werd de walvisvaart steeds uitgesteld. Eerst tot 14.00uur, 16.00uur en daarna werd de boot M/S Reine ( snelheid 10.5 knopen ) die eigenlijk om 11uur zou vertrekken erop uitgestuurd om te kijken hoe de situatie op zee was. Ze zouden ook gaan zoeken naar de walvissen. Eindelijk kregen we om 16.15uur te horen dat we om 17.30uur dus 5.5uur later zouden vertrekken met de catamaran M/S Maan Dolphin die een hogere snelheid heeft ( 33 knopen – cruising speed: 29 knopen - Een knoop is een snelheid van 1,852 km/h ) Omdat we later vetrokken zijn we meteen richting de boot M/S Reine gevaren die een potvis ( Sperm whale - Physeter macrocephalus) had gevonden. Na ongeveer 45 minuten kwamen we in de buurt van eerste boot waar we al vrij snel een potvis voor ons zagen opduiken die water omhoog blies. Hij bleef ongeveer 10 minuten al zwemmend boven water totdat hij naar beneden ging. Men riep dan Diving. Hij dook dan naar beneden waarbij de staartvin uit het water kwam totdat hij helemaal te zien was. Daarna verdween de potvis vrij snel helemaal onder water. Zijn daarna langzaam doorgevaren in de richting die de potvis zwom. De boten hebben hydrofoons – sonar om onderwater geluiden op te vangen. Na circa 20-25 minuten vertelde een van de gidsen aan boord dat men geen geluid meer hoorden. Dit was meestal een teken dat de potvis redelijk snel naar boven zou komen. Na enkele minuten zagen we inderdaad de potvis weer boven komen. Wat een kolossaal beest. Volgens de gids was hij ca.13 meter lang. Ze kunnen maximaal 18 meter worden. Totaal zagen we de potvis drie maal opnieuw bovenkomen. Van de zijkant maar ook van achteren met de vin en de grote rug grotendeels boven water. Prachtig. Met de verrekijker hebben we het allemaal goed kunnen bekijken. Afstand was op een gegeven moment vrij dicht bij. Denk ongeveer 15-20 meter. Bij de derde keer dat we hem zagen was het al weer mistig geworden maar zagen hem nog goed. Na toch nog ruim 2 uur zijn we in ca. 30 minuten weer teruggevaren naar de haven van Andenes. De boot M/S Reine was ondertussen al weer gereed om nog een keer te vertrekken.
In Andenes hebben we nog gegeten deze keer bij een pizzeria die net open was vlak bij de haven. Het restaurant bij de haven van de dag ervoor zat helemaal vol. Er is verder niet heel veel keus in restaurants – bars in Andenes. Na het eten zijn we met de taxi terug naar Bleik gereden.

De dag erna zijn we vroeg n.l. 6 uur vertrokken richting Narvik. Vanaf hier vertrokken we met de Arctic Circle Train de trein die vanaf Narvik Noorwegen naar Kiruna Zweden rijd. We onderbraken de reis in Abisko Östra in Noordelijk Lapland – Zweden In het Abisko Nationaal Park hebben we twee wandelingen gemaakt. In Kiruna bezochten we een ijzertsmijn. Kijk hiervoor op de pagina's van Abisko National Park en Kiruna – Rovaniemi.