Nyungwe National Park - Vakantiebestemming.info

Rwanda
Angola Black and White Colobus

Angola Black and White Colobus  - Nyungwe National Park

Vanaf Kigali zijn we door een mooi heuvellandschap met o.a. bananenplantages, rijstvelden, landerijen en bossen naar Nyungwe National Park gereden. We reden dwars door het Nationale Park naar onze overnachtingplaats Gisakura Guesthouse. Het lag mooi bij diverse theeplantages. Aangezien we laat waren zijn we vrijwel direct vertrokken na wandelschoenen aangedaan te hebben. Na ongeveer 10 minuten rijden begonnen we aan een korte wandeling op zoek naar de Angola Black and White Colobus  (Colobus angolensis / zuidelijke of Angolese franjeapen ) Langs een theeplantage en door bossen kwamen we redelijk snel bij een groepje Angola Black and White Colobus apen. Het was een groep van circa 40-50 stuks. We zagen er diversen van die hoog in de bomen zaten. Ze sprongen, ze vlooiden en waren aan het eten. We hebben een tijdje gekeken hoe ze eruitzagen en zich gedroegen. De Angola Black and White Colobus heeft een zwart gezicht en een zwarte vacht. Het gezicht is omringd door lang, wit haar, en verder heeft hij een mantel van lange witte haren op de schouders. De lange, dunne staart was vrijwel geheel zwart. Mannetjes zijn groter dan vrouwtjes. Het mannetje heeft een kop-romplengte van 50 tot 67 centimeter, het vrouwtje een kop-romplengte van 50 tot 61 centimeter. De staart is 63 tot 90 centimeter lang, het  lichaamsgewicht is 9 tot 20 kilogram.  De jongen zijn vrijwel geheel wit. Heel apart. Hierna zijn we weer teruggegaan naar ons Guesthouse.

Landschap met bananenbomen bij Nyungwe National Park
Waterfall Trail - Nyungwe National Park - Rwanda
Rwanda - Nyungwe National Park - Waterfall Trail

Waterfall Trail

Vanaf het Guesthouse hebben we ongeveer 45 minuten gelopen door theeplantages. Hierbij mooie vergezichten in de richting van de Democratische Republiek Congo. Theeplantages, bananenbomen en beboste berghellingen. Hierna kwamen we bij het officiële vertrekpunt van The Waterfall Trail. Hier liepen we het montane forest in. Soms klimmend, soms afdalend met uitzichten op de beboste hellingen met onderweg veel varens, mossen, grote boomvarens en zeer mooie grote bomen. Na circa 2 1/2 uur kwamen we sterk afdalend bij de waterval. Aangezien we niet echt veel hadden verwacht was het een verrassing dat het toch een redelijke waterstromende waterval was waarna het via een met rotsblokken bezaaid beekje verder stroomde. Prachtige omgeving. We moesten dezelfde route teruglopen waarbij we het vanaf de andere kant zagen. Een prachtige wandeling van circa 4 1/2 uur door een prachtig regenwoud.

Rwanda - Onderweg bij Lake Kivu
Onderweg bij Lake Kivu - Rwanda
Rwanda - Onderweg bij Lake Kivu - Vrouwen in rijstveld

Lake Kivu

Vanaf Nyungwe National Park een lange reisdag naar Lake Kivu. We vertrokken vroeg in de ochtend en waren rond 18uur in Gisenyi aan het meer. De route ging door een prachtig berglandschap grotendeels langs de oevers van het meer.  De weg was een slechte slingerende grindweg waardoor de gemiddelde snelheid niet echt hoog was. We zagen onderweg veel landarbeiders op de vele rijstvelden, theeplantages en andere akkers. Ook regelmatig bananenbomen. Natuurlijk regelmatig Lake Kivu die vaak inhammen had waar we omheen moesten. Onderweg honderden kinderen die als ze ons zagen aan komen rijden zwaaiden en muzungu (blanke persoon) riepen. Soms echter kwam er ook een bedelhand tevoorschijn met het verzoek "give me money".Maar hier deden we niet aan mee. Dat zou niet goed zijn. Na een lunch moesten we nog 100km. Een klein gedeelte ging over een asfaltweg maar ging snel weer over op een grindweg. Dit gedeelte van de reis ging meer het binnenland in. Landschap was iets minder spectaculair maar in de buurt van Gisenyi zagen we een aantal vulkanen van het Vulcanoes National Park met op de voorgrond theeplantages. De zon ging onder en richting Lake Kivu zagen we een mooie roze gekleurde  zonsondergang. Prachtig. Net voordat het donker werd kwamen we aan in Gisenyi. We moesten nog een klein stukje langs de oever rijden en kwamen aan bij ons hotel Paradis Mahalide. Een kleinschalig hotel, ongeveer 6 huisjes en een gebouwtje met 4 kamers, met een klein zandstrandje. We hadden hier prachtig uitzicht op het meer. Zagen in de avond vissers wegvaren al zingend en s'morgens terugkomen. Veel prachtige vogels hebben we er gezien waaronder de Pied  Kingfisher en African Fish Eagle. Een mooie locatie voor een vrije ochtend.

Kinderen aan het zwemmen in Lake Kivu
Kinderen aan het zwemmen in Lake Kivu - Rwanda
Vissers bij Lake Kivu - Rwanda

Mijn recentste stock photography op Dreamstime