Patan - Kathmandu 1 - Vakantiebestemming.info

Durbar Square - Kwa Bahal of Gouden Tempel
Kathmandu
Pashupatinath tempel - Boudhanath stoepa

Nepal was onze reisbestemming in januari 2012. We vlogen met Arkefly.nl Vliegtickets naar Nepal Kathmandu Tribhuvan International Airport. De reis duurde totaal bijna 13 uur. Deze rondreis hebben we geboekt bij SNP natuurcultuur Reizen. We begonnen de reis in Kathmandu waar we overnachten in Hotel Manang. Wij vonden het een prima hotel, gelegen aan de rand van de toeristenwijk Thamel. Het was er netjes, personeel was vriendelijk en men had er een gezellig terras. Het grootste gedeelte van de reis verbleven we in de vallei van Kathmandu. Deze vallei vormt het culturele, historische en bestuurlijke centrum van Nepal en is een Werelderfgoed sinds 1979. Het herbergt een aantal belangrijke boeddhistische en hindoeïstische heiligdommen. Een aantal hebben we bezocht.

Patan - Nepal - Kwa Bahal - Gouden Tempel
Patan - Durbar Square - Unesco Werelderfgoed

We begonnen onze rondreis met Patan. Helaas was het erg koud, heiig en grijs weer. We gingen eerst naar Durbar Square waar we entree moesten betalen. Durbar Square is een groot plein met vele gerestaureerde gebouwen met het belangrijkste gebouw het Koninklijk Paleis. Deze is gelegen aan de oostzijde van het plein en is een voorbeeld van Newari architectuur. Aan de andere drie zijden van het plein staan woonhuizen. Het paleis heeft drie grote chowks (binnenplaatsen) die uitkomen op het plein. Hier was het lekker rustig en bij een van de binnenplaatsen kon men wat drinken of iets kleins eten. Verder zit het Patan museum in gedeelte met expositieruimtes met hindoeïstische en boeddhistische kunst. Ongeveer in het midden van het plein staat een pilaar met de biddende koning Yoganarendra Malla. Dit is een van de Malla´s die tussen de 16e en 18e eeuw het bewind in Patan hadden. De meeste monumentale gebouwen in Patan zijn in die tijd gebouwd of gerestaureerd. Verder op het plein een twaalftal tempels in verschillende groten en stijlen. Men heeft o.a. de Krisnhna Mandir, dit is een tempel met stenen architectuur van gladde zwarte steen met een reeks paviljoenen. Friezen eromheen beelden taferelen uit twee hindoeïstische heldendichten uit, de Mahabharat en Ramayana met een tekst in het Newari. Tegenover het heiligdom een hoge pilaar van Garuda hindoeïstische heldendichten uit, de Mahabharat en Ramayana met een tekst in het Newari. Tegenover het heiligdom een hoge pilaar van Garuda volgens de hindoeïstische mythologie een mythisch wezen, half mens, half adelaar. Verder diverse tempels in pagode vorm, shikhara-stijl of lingam stijl. Vele met mooi bewerkte dakspanten, beeldhouwwerken o.a. stenen wachters in de vorm van olifant of beelden van Boeddha, Vishnoe of Shiva. Na Durbar Square zijn we wat gaan rondlopen in de smalle straatjes eromheen met vele souvenirwinkeltjes met religieuze schilderingen en singing pots oftewel metalen schalen die geluid maken als men langs de rand draait.

Niet ver lopen kwamen we bij een van de vele Bahals - Boeddhistische kloosters met 2 verdiepingen rondom een binnenplaats namelijk bij de Kwa Bahal of de Gouden Tempel. De ingang wordt bewaakt door bewerkte leeuwen. Binnen op de binnenplaats een tempeltje waar men aan het bidden en offeren was. Er waren diverse beelden van brons o.a. met olifanten, schildpadden, een beeld van waarschijnlijk Hanoeman (Hanuman) de aapgod, vele kleine boeddhabeelden en gebedsrollen rond het plein. Ook langs de tempelgevel een fries waar het leven van Boeddha uitgebeeld wordt en aan een zijde kon je naar boven waar gelovigen aan het bidden waren vanuit bladen. Vanaf het balkon had men mooi zicht op de binnenplaats met tempel. Patan een mooi begin om de Nepalese cultuur te ontdekken.

Hierna gingen we naar het oostelijke gedeelte van Kathmandu waar we de Pashupatinath tempel bezochten die aan de Bagmati rivier ligt. Wat een smeerboel in en langs de rivier. Maar dat hadden we onderweg ook al gezien. Het water was laag en daarom vele drooggevallen stukken met vuil. Nadat we entree betaald hadden liepen we richting Pashupatinath tempel. Deze tempel is voor niet hindoes gesloten. Deze lag aan de overzijde maar we hadden goed uitzicht op de tempel die alleen toegankelijk is voor hindoes en op de negen ghats of trappen aan de rivier. Ghats zijn trappen om naar de rivier af te dalen met plateaus waar dagelijks crematies plaatsvinden. Hoewel de dood bij het leven hoort willen wij als westerling hier liefst niet mee geconfronteerd worden en verbranden we de kist met lichaam buiten het zicht van de nabestaanden. Wij waren daarom ook huiverig om naar een dergelijke crematie te kijken. Er was niet veel bedrijvigheid maar er waren twee houtstapels klaargemaakt en een was net uitgebrand. Hiervan werd alle resten in de rivier geveegd. Wij hebben een gedeelte van een dergelijke ceremonie bekeken. Langs de houtstapel lag een lijk in een oranje doek gewikkeld. Daarna werd de overledene naar het plateau gedragen waarna het op de stapel gelegd werd. Men liep er drie maal omheen (met de klok mee) waarna normaal de oudste zoon of broer de stapel aansteekt ter hoogte van de mond. Deze plaats is belangrijk omdat men gelooft dat de geest van de overledene het lichaam via de mond verlaat. Het aansteken hebben we niet meer kunnen zien. Maar voor ons was het een vreemd idee dat men zo omgaat met de dode maar we hebben het ervaren als een ceremonie die eigenlijk veel respect voor de overledene heeft. Rondom de rivier verder nog vele andere oude en belangrijke tempels, heiligdommen en beelden. Ook waren er enkele sadhoe´s hindoeïstische heilige mannen (kleurrijk en schaars gekleed). Sadhoe´s hebben de eerste drie hindoeïstische levensdoelen: karma (plezier), artha (rijkdom), dharma (juist handelen) opgegeven. Een Sadhoe is volledig toegewijd aan het behalen van pirituele bevrijding moksha door meditatie. Deze Sadhoe´s zouden we nog diverse keren tegenkomen tijdens onze reis. Meestal in de nabijheid van tempels.

Kathmandu - Pashupatinath tempelcomplex
Kathmandu - Nepal  - Boudhanath Stoepa

De eerste dag sloten we af met een bezoek aan de Bouddhanath stoepa (ook genoemd Bodnath,Boudha, Bouddhanath, Bouddhanath, Baudhanath) dit is een van de heiligste boeddhistische sites in Kathmandu. De oude stoepa is een van de grootste in de wereld. Door de toevloed van grote groepen  vluchtelingen uit Tibet vindt je rond Bouddhanath meer dan 50 Tibetaanse kloosters. De grote ronde witte stoepa staat op een groot vierkant platform met erboven een goudkleurige kubus waarop de alziende ogen van Boeddha in rood, geel en blauw zijn geschilderd. Deze kijken uit over de vier windrichtingen. Op het platform werden aan twee zijden missen gehouden. Deze waren goed te volgen doordat het geluid versterkt werd met luidsprekers. Rondom de stoepa vele toeristische winkeltjes en restaurantjes/bars met vaak een dakterras waar men mooi uitzicht had over de stoepa. Wij hebben bij zo'n restaurant gegeten waarbij we alles goed konden bekijken. Rondom de basis van de stoepa bevinden zich 108 boeddhistische godheden en 147 nissen met gebedsmolens. Wij zijn op het eerste platform geweest. Je liep via een ingang een trap op, waarna je op het platform kwam. Hier aan de vier zijden trappen die hoger gingen. Aan beide zijde van deze trap een olifant met berijder. Daarna zijn we met de klok mee waarbij we langs de biddende mensen moesten. Was een indrukwekkend geheel. Na de stoepa zijn we teruggegaan naar ons hotel waarna we de volgende dag Kathmandu verlieten en de vallei in gingen.

Kijk voor vervolg van deze reis op de pagina van de Vallei van Kathmandu - Changu Narayan - Nagarkot - Nala