Pergamon Asklepion - Vakantiebestemming.info

Azie > Turkije cultuurreis
Akropolis van Pergamon - Pergamum
Bergama

Na ons bezoek aan Efeze was het een korte rit naar Kusadasi waar we een overnachting hadden. We hadden geluk. We hadden een kamer met balkon met zicht op de haven. Hier lagen 2 cruiseschepen die op een gegeven moment weggingen. Na een goede nachtrust vertrokken we de volgende dag naar Bergama  (West-Turkije - 25 km van de Egeïsche Zee - 80 km ten noorden van Izmir)  Bergama (Pergamon) is een van de weinige oude steden in de wereld die hun originele Hellinistische ruïnes en karakter hebben bewaard.

Hier gingen we eerst naar Asklepion - Asklepieion van Epidauros. Dit zijn de Griekse namen die eventueel ook gespeld kunnen zijn als Asclepeion en Asclepion. De Romeinse naam is Aesculapium. Asklepion ligt net buiten Bergama onder aan de voet van een berg waarop we de Akropolis zagen liggen. Het was het eerste medisch centrum uit de oudheid vanaf de 4e eeuw voor Christus waar o.a de vermaarde arts Claudius Galenus werkzaam was. De ruïnes die men nu nog kan bekijken stamme uit de tijd van keizer Hadrianus (117-138). We liepen via een zuilenstraat die oorspronkelijk verbonden was met Pergamon naar de ingang. In het medisch centrum was een Grieks theater met 14.000 zitplaatsen. Volgens mij wordt het nog gebruikt want er lag een nieuw podium van nieuw marmer en een houten platform voor. Ook konden we door gangen met gewelven. Aan de zijkanten waren verschillende ruimtes waar waarschijnlijk de patiënten in zaten. De plafonds waren halfrond en gemaakt van stenen en cement. Je denkt hoe kunnen ze het zo maken dat het niet instort. Er is niet zo heel veel te zien maar als je de achtergronden van de behandelingen hoorden kon je wel voorstellen hoe men toen te werk gingen.

Na Asklepion zijn we door Bergama gereden waar we de overblijfselen van een van de Zeven Kerken van de Apocalyps, de Serapistempel zagen. Deze werd door de Byzantijnen omgevormd tot een basiliek. Niet al te ver hiervandaan kwamen we bij een kabelbaan. Deze moderne kabelbaan - funicular - gaat naar de top van een berg waar de Akropolis van Pergamum op lag. Tijdens de ongeveer 10 minuten die de rit duurde hadden we mooi zicht op de omgeving met een van de vele stuwmeren die Turkije rijk is en de stad Bergama. Rondom het punt waar de kabelbaan aankwam waren kleine winkeltjes met vooral souveniers, een bar-restaurant en toiletten. Op de site zelf is niets aanwezig van voorzieningen. We gingen de site op (20 Turkse lira - TRY) met net als bij de andere bezienswaardigheden een elektronisch poortje waar we doorheen moesten lopen. Het eerste stuk waren vooral overblijfselen en brokstukken van o.a. de Bovenagora. Dit was de vroegere marktplaats - ontmoetingsplaats. Vanuit hier gingen we kijken naar een groot stuwmeer dat aan een zijde van de berg lag. Turkije telt namelijk heel veel stuwmeren en dammen die voor elektriciteit en ook voor irrigatie zorgen van gebieden.

Het meest herkenbare op het complex was de tempel van Trajanus dat op een groot  plein ligt. De tempel van wit marmer is gebouwd als heilgdom voor de als godheid vereerde Romeinse keizer Trajanus (98-117) tijdens het bewind van Hadrianus (125-138)  Wat we zagen waren diverse hoge Korinthische zuilen (pilaren) met kapiteel of kopstuk erop en hoekzuilen. Een aantal van deze imposante zuilen en de omliggende zuilenhallen zijn door Duitse archeologen gerestaureerd en tussen 1984 en 1991 weer overeind gezet
. De kapitelen waren mooi bewerkt met beeldhouwwerken.

Vanaf de tempel liepen we iets lager gelegen door gewelfde gangen met diverse zijkamers richting het Hellenistisch (Grieks) Theater aangelegd in de 3de eeuw. Dit theater lag tegen een steile helling. Alle Griekse theaters liggen tegen een berg of heuvel en een Romeins Theater is opgebouwd met behulp van steen. Vanaf de bovenzijde van het theater hadden we mooi uitzicht op de omgeving. Het theater telt 80 rijen banken waar zo'n 10.000 mensen konden zitten. De rijen waren gemaakt van andesiet. De koninklijke loge dat in het lagere deel ligt was van marmer. Na het theater kwamen we langs de plek waar het Altaar van Zeus heeft gestaan. Helaas zijn de meeste delen zoals Friezen van het altaar van Zeus, bouwelementen en beeldhouwwerken naar Duitsland gebracht. Op dit moment zijn deze te zien in Berlijn in het Pergamon museum. Vooral de hellenistische stijl van de sculpturen heeft Pergamon beroemd gemaakt.

Hierna was ons bezoek aan Bergama ten einde en moesten we een lange rit maken naar Çanakkale. We reden over bergwegen, langs bergen en de kust. Hierbij viel op de grote hoeveelheden pijnbomen en olijfbomen. Rond 17 uur kwamen we aan in ons hotel Akol in Çanakkale. Het hotel lag bij de boulevard waar vele mensen aan het flaneren waren. Op de boulevard stond het originele paard uit de flim Troy van Warner Bros uit 2004. Deze film is gebaseerd op de Ilias en de Odyssee van lt Homerus. Deze Trojaanse oorlog zou zich afspelen aan de  westkust van het huidige Turkije. Troy - Troía (latijn) - Truva (Turks) bezochten we de dag erna. Istanboel was daarna onze eindbestemming.

Kijk voor verslagen hiervan op de desbetreffende pagina van het  Archeologisch Troje en van de hoofdstad van Turkije Istanboel - Istanbul.