Reykjavik - Landmannalaugar - Vakantiebestemming.info

Reykjavik - Landmannalaugar

Europa > Ijsland
Fjadrargljufur kloof - Seljavallalaug

Nadat we diverse watervallen, glesjers o.a de Vatnajökull gletsjer en het prachtige gletsjermeer Jökulsárlón hadden gezien maakte we de volgende dag een vroege ochtendwandeling achter ons Hotel Laki in Efri-Vik waar we grote hoeveelheden paarse lupine zagen bloeien.

We reden daarna naar de Fjadrargljufur kloof gereden niet al te ver van het hotel. We maakte er een korte wandeling waar we vanaf enkele punten boven de canyon de rivier en het landschap konden bekijken. Het was een rotsachtig landschap waar vele grijze mossen op gegroeid waren (grijs vanwege droogte) Deze mossen gaven het landschap een wat onwerkelijke sfeer. Daarna reden we terug richting Reykjavik gereden. Stopten wel regelmatig o.a. bij Seljavallalaug. Hier een smalle vallei die we inliepen aan de voet van de Eyjafjoll bergen. Ook hier zagen we de gevolgen van de uitbarstingen van vooral 2010. In het landschap veel vulkaanas waar wel al langzamerhand weer mossen en grassen op begonnen te groeien. Ook was hier de waterstromen veranderd doordat rotsblokken de doorgang van het water blokkeerden. We liepen langs een klein riviertje en kwamen bij een niet meer gebruikt verwarmd zwembad. Het warme bronwater liep nog wel in het bad. Hierna na naar de kustgereden naar de kust van Reynisfjal. Hier is een strand van zwart vulkaanas en men vindt er Halsanefshellir, een rots met grot van basalt kolommen. Ook zagen we daar de papegaaiduiker (Fratercula arctica) Men had ons gezegd dat deze vogels op de rotsen zouden zitten. maar daar zagen we niet. Bleek dat er grote hoeveelheden in het water zaten. Wat een aparte vogel witte onderkant, zwarte veren, ronde kop en een brede oranje snavel. In zee ook verschillende rotspartijen en rondom mooi zicht op de verschillende gletsjers en heel veel paarse lupine. Hierna nog een korte stop gemaakt bij het rood-wit IJslandse Oddi kerkje met kerkhof. In de kerk veel licht hout en een kerkorgel aan de achterzijde van de kerk op een etage. Dit was de laatste stop voordat we in Reykjavik terug waren.

Oddi church  - District Rangarvellir - Ijsland - Deze foto is te koop bij www.dreamstime.com
Strand van Halsanefshellir - Ijsland Zuidkust

In een buitenwijk van Reykjavik hebben we nog even gestopt bij een snelstromend riviertje waar wilde zalm in zwom. Het water was zeer helder en ik zag 7-8 zalmen zwemmen. In Reykjavik hebben we de dag erna een walvis safari gemaakt vanuit de oude haven. Na 15 minuten kwamen we bij Puffin Island. Hier bleven we op redelijke afstand en zagen er massa's papegaaiduikers die op het eiland rondliepen of aan het nestelen waren. Papegaaiduikers maken nesten van circa 1-1 1/2 meter diep. Het gaat niet zo goed met de vogels. Ze broeden wel en de eieren komen wel uit alleen er is te weinig kleine vis in de zee. Men vermoedt dat het komt doordat sinds een aantal jaren makreel rondom het eiland zit. Voorheen had men deze hier niet. Na het eiland gingen we de zee op. Na ongeveer 45 minuten kwamen we in een gebied waar normaal walvissen te zien waren. De zee was gelukkig rustig. We hebben rustig kunnen kijken. We zagen ze vaak op plekken waar veel zeevogels rondvlogen. In totaal hebben we ongeveer 8 dwergvinvissen (mink whale, baleinwalvis) Je zag ze uit het water komen en in een boog gingen ze weer onder. Daarna duurde het een lange tijd voordat je ze weer zag. Aan de oever en op het schip was informatie over het vangen van walvissen.

Sinds een aantal jaren is men weer begonnen met een kleine commerciële walvisvloot. Deze wordt grotendeels in stand gehouden door de toeristen die denken dat het een specifiek IJslands iets is. Maar de Ijslanders zelf eten het zelf maar zeer beperkt. Dus laat het walvisvlees links liggen in het restaurant ter bescherming van de walvis.  Kijk op de internetpagina van Sea Shepherd of  Campaign Whale voor informatie hierover.

Na de walvisvaart zijn we naar de Blue Lagoon gegaan. Na een busrit van circa 40 minuten waren we er. Na betaling (nov 2011-EUR30) kreeg je een armbandje waar alles op rekening werd gezet en waar je kluisje mee werd geactiveerd. Hierna konden we omkleden en naar het bad gaan. Er was alleen een buitenbad. Via een trapje kwam je in het lekker warme troebele blauwe water. De temperatuur van het water is 37-39°C en de lagune bevat zes miljoen liter geothermisch zeewater die elke 40uur vernieuwd wordt.Er wordt blijkbaar geen chloor of andere chemicaliën gebruikt omdat gemeenschappelijk bacteriën niet gedijen in dit ecosysteem. Het geothermische zeewater is afkomstig van 2000 meter onder de grond waar het wordt verwarmd door aardwarmte. Op deze diepte is de temperatuur 240°. Het water koelt op weg naar boven af en komt in aanraking met allerlei mineralen. De samenstelling van mineralen in het water is zeer onderscheidend en heeft een hoog niveau van silicaat. De omgeving wordt gekenmerkt door een hoge temperatuur en zoutgehalte niveau van 2,5%, dat 1/3 van de oceaan zoutgehalte niveau is. Het was er in ieder geval lekker zwemmen met soms wat zwavelluchten en in de dampen van het warme water. Je kan je gezicht insmeren met silicaat en eventueel een massage in het water krijgen. We hebben het een aantal uren volgehouden en zijn met de bus terug gegaan die ons via het verzamelpunt naar ons hotel terug bracht. Was een heerlijke middag maar de prijs is behoorlijk hoog. Eventueel is er ook een mogelijkheid om in openbare zwembaden in geothermische water te zwemmen wat wel voordeliger is.

Landschap tijdens excursie naar Landmannalaugar
Þjórsá of Stierrivier - IJsland

De laatste dag hadden we nog een dagexcursie naar Landmannalaugar. We reden via Sellfoss waar we meer het binnenland inreden. We stopten bij de Hjálparfoss waterval in de Fossá rivier. Deze kleine waterval valt hier tussen basaltzuilen in twee armen 20 meter naar beneden en is omgeven door een vulkanisch landschap. Men ziet in het zuidoosten de vulkaan de Hekla een van de actiefste vulkanen van IJsland Daarna doorgereden naar Landmannalaugar. We reden soms over grindwegen door een prachtig  landschap langs mooie meertjes, enkele watervallen en nog gedeeltelijke besneeuwde bergtoppen. Onderweg werd het weer slechter totdat het continu bleef regenen. Rond 13 uur kwamen we aan en hadden daar 2 uur de tijd om wat rond te lopen. Aangezien het behoorlijk maar niet hard regende hebben we onze regenpakken aangedaan en zijn we langs een  stroomopwaarts gaan lopen totdat we niet verder konden zonder natte voeten te krijgen. Rondom mooi verschillende gekleurde ryolietbergen. Ze waren zeer kleurrijk: geel, rood, bruin en grijsgroen. Kenmerkend van dit gesteente is dat reeds een klein beetje zonlicht de bergen als het ware doet oplichten, waardoor ze er vaak heel "helder" uit zien. Maar helaas was er geen zon te bekennen dus we hebben het helaas niet kunnen zien. Vooral de groene rotsen was heel apart om te zien. Ook rook het regelmatig naar zwavel. Er ontspringen namelijk aan de voet van het lavaveld hete en koude zwavelbronnen.  Aangezien de hete zwavelbronnen uitkomen in een beekje, kan men hier bij koud weer gaan zwemmen. Alleen men heeft er geen gelegenheid om je kleren ergens neer te leggen uitgezonderd op de rotsen. En de omkleedruimtes/douches/wc lagen niet al te dicht bij. Te ver om zonder kleren er naar toe lopen in de kou. Dus vanwege de regen maar niet gedaan. Ondanks de regen hebben we toch lekker gewandeld. Hierna zijn we teruggereden en hadden vaak zicht op de vulkaan de Hekla. Ook staken we de langste rivier van IJsland over de Þjórsá of Stierrivier. Deze rivier heeft een lengte van 230 kilometer. In de rivier bevinden zich twee waterkrachtcentrales: Búrfellsvirkjun vlak bij de vulkaan de Hekla, en de Sultartangavirkjun.

Zicht over Reykjavik vanuit toren kerk Hallgrímskirkja
Graffiti in Reykjavik - IJsland

IJsland is één van de meest duurzame landen ter wereld; 75 procent van de energie die wordt gebruikt wordt op een duurzame manier opgewekt. Door de waterkrachtcentrales die elektriciteit opwekken maar ook doordat het warme water uit de kraan rechtstreeks uit warmwaterbronnen komen.In Reykjavik ruikt het warme water dus ook erg naar zwavel. Is even wennen. Op de terugweg nog een laatste waterval voordat we in Reykjavik aankwamen.

In Reykjavik hebben we in de dagen dat we er waren wat in het centrum rondgelopen. Het hotel van ons lag vlakbij  Harpa, een futuristisch ogende concertzaal en conferentiecentrum bij de oude haven, geopend op 13 mei 2011. Natuurlijk kan je de Hallgrímskirkja niet missen het is met 74,5 meter IJslands hoogste kerkgebouw. Natuurlijk zijn we hier rnaar boven gegaan om uitzicht over de stad te hebben. Men heeft hier mooi zicht vooral richting oude haven. Verder veel houten huizen, veel winkels en verschillende pleinen. Een aardige stad om een enkele dag in door te brengen.

Totaal was deze korte reis geheel aan onze verwachtingen voldaan. We hebben prachtige watervallen, vulkanische activiteiten
en landschappen, mooie meren, het Nationale Park Thingvellir maar vooral het ijsbergenmeer Jökulsárlón gezien. Hierdoor zullen we waarschijnlijk wel weer een reis naar IJsland maken.