Sólheimajökull - watervallen - Vakantiebestemming.info

Sólheimajökull gletsjer
Skógafoss en Seljalandsfoss waterval
Gletsjermeer Jökulsárlón

Na het eerste dagen met o.a. de Golden Circle - Gullfoss - Geysir en Thingvellir Nationaal Park zijn we na een overnachting in Reykjavik begonnen aan een tocht van 3 dagen langs de zuidkust. Eerst een gedeelte van de route van de 'Gouden Driehoek'. Daarna doorgereden naar de Seljalandsfoss waterval een 65 meter hoge waterval. Deze waterval ligt vlak bij de ringweg en aan de route naar Þórsmörk. Men kan achter de waterval lopen over een glibberig pad. Bij de Seljalandsfoss waterval liggen ook nog een paar andere wat kleinere watervallen. Daarna reden we langs de Skógafoss waterval door een landschap vol met paarse lupines. Hierna reden we meer een vulkaanlandschap in met regelmatig zicht op de Vatnajökull (uitspraak vat'najö'küdll) gletsjer en/of een van de uitlopers hiervan. De Vatnajökull is Ijslands grootste gletsjer en de gletsjer is groter dan alle gletsjers in de Alpen en Noorwegen bij elkaar. De gletsjer heeft een oppervlakte van ongeveer 8100 km² en bedekt hierdoor 8% van het areaal van IJsland met een ijskap die tot 1000 meter dik is. Onder de ijskap van de gletser Vatnajökull ligt de vulkaan Grímsvötn de actiefste vulkaan van IJsland. Deze barstte 9 maal uit vanaf 1902 en in 1996, 2004 en in mei 2011. Hierbij werd een aswolk meer dan 20 kilometer de hoogte ingeslingerd. Dit had gevolg dat de internationale luchthaven Keflavík gesloten werd. Ook zagen we de gevolgen van een uitbarsting van de vulkaanuitbarstingen bij de vulkaan de Eyjafjallajökull in maart/april 2010. Hierdoor was er dagenlang geen vliegverkeer ook in vele gedeeltes van Europa. Deze vulkaan ligt ten westen van de grotere gletsjer Mýrdalsjökull en ten noorden van het plaatsje Skógar. We zagen hele stukken waar nog een dikke laag as op de wegen en op het landschap rondom lag. Zagen ook dat boeren hun akkers en weilanden aan het schoonvegen waren. Ook zijn we in een gebied wezen wandelen waar een modderstroom naar beneden was gekomen. Hier was het landschap geheel veranderd. De rivierstromen waren geheel gewijzigd en het landschap was bedekt met rotsblokken en as. Ook waren er gebouwen vernield. Heftig om te zien wat zo'n natuurverschijnsel kan aanrichten.

Skógafoss waterval - Ijsland Zuidkust
Sólheimajökull gletsjer - uitloper van de Mýrdalsjökull ijskap - Ijsland

Op een gegeven moment gingen we een rivier over waar men over een rooster een brug overreed. Dit werd gedaan zodat schapen er niet over konden gaan. Blijkbaar is Ijsland in vieren verdeeld met betrekking tot schapen. Men wil de schapen in een gebied houden om uitbraak van ziektes te voorkomen. Na deze brug gingen we snel linksaf een grindweg in langs de rivier die we overgestoken waren. Enkele kilometers verder kwamen we bij de Sólheimajökull gletsjer een uitloper van de Mýrdalsjökull ijskap. Hier parkeerden we onze auto's en zijn we richting gletsjer gelopen. De rest van de groep waar we mee reisden (5 man) wachtten op gidsen om daarmee een gletsjerwandeling op het ijs te maken. Het weer was prachtig, zonnig, vrijwel geen bewolking  en temperatuur van circa 15ºC. Denk dat het voor Ijsland goed weer was. We liepen dus naar de gletsjer waar we links de rivier zagen waar dichterbij de gletsjer steeds meer ijsschotsen inlagen. Deze braken regelmatig af van het uiteinden van de gletsjer die aan het smelten was. We hadden mooi zicht op de ijskap die helaas niet wit was. Door de vulkaanuitbarstingen afgelopen jaren was deze ook bedekt met een dikke laag zwart lavaas. Soms op wat gesmolten stukken zag je het witte van het ijs. Je kon wel goed de verschillende ijslagen en scheuren in het ijs zien. Soms zaten er wat pieken in. Je hoorde ook de gesmolten waterstromen onder de gletsjer die uitkwamen in de snelstromende rivier. Wij hebben bij de gletsjer heerlijk ondgelopen en wat gezeten en genoten van het prachtige uitzicht om ons heen. Na ongeveer 2 uur waren de andere groepsleden weer terug en zijn we weer naar de Skógafoss waterval gereden. Deze waterval is 60 meter hoog en 25 meter breed en stroomt nu over de rand van een klif van de voormalige kustlijn van IJsland. Het landschap hier was mooi groen en men kon rechts van de waterval een pad omhoog nemen om naar de rand van de waterval te gaan. Hierna reden we nog 1 1/2 uur door de vulkaanlandshappen naar het plaatsje Vik waar we ons hotel hadden. Het lag prachtig bij twee meren met uitzicht op lupine velden en verschillende vulkanen.

Turfkerkje Hofskirkja ( Oraefi )  - IJsland Zuidkust
Fjadrargljufur kloof - Ijsland Zuidkust

De volgende dag bezochten we eerst het kleine turfkerkje Hofskirkja ( Oraefi ) gebouwd met turf uit 1884. Het is het laatste gebouwd turfkerkje gebouwd in oude stijl en nog een van de zes die er nog zijn. De kerk wordt onderhouden door het Nationaal Museum, maar dient ook als een parochiekerk. Door het vulkanisch landschap rijdend met weer zicht op de Vatnajökull gletsjer en sommige uitlopers kwamen we bij het Gletsjermeer Jökulsárlón. Het gletsjermeer is het bekendste en grootste gletsjermeer van Ijsland. Het ligt ten zuiden van de Vatnajökullgletsjer tussen het Nationale Park Skaftafell en het stadje Höfn. Het meer is pas in de jaren 1934-1935 ontstaan en groeide snel van 7.9 km² in 1975 tot minstens 18 km² vandaag door het smelten van degletsjers. Met een diepte van ongeveer 200 meter is Jökulsárlón momenteel het tweede diepste meer van het land. Op het meer is het mogelijk om met een amfibievoertuig een boottocht op het meer te maken. Natuurlijk hebben wij dit ook gedaan (juni 2010 3200 kronen) Na op land ingestapt te zijn zijn we een klein stukje over landgereden waarna we het water inreden en de boottocht begon. Achter ons bleef een rubberboot meevaren die de ijsschotsen wat van ons af probeerden te houden en als extra veiligheid.

IJsbergenmeer Jökulsárlón - achtergrond Vatnajökull gletsjer
IJsbergenmeer Jökulsárlón - Deze foto is te koop bij www.dreamstime.com

We vaarden richting de Vatnajökull gletsjer waar we mooi zicht op hadden. Er dreven vele ijsschotsen in het meer, kleine maar ook zeer grote. Ze dreven langzaam richting de zee. Je zag ze druppen en langzaam smelten. Soms kantelden ze als het evenwicht veranderd werd. Van de ijsschotsen ziet men ongeveer 10% de rest zit onder water. Na een tijdje zagen we ook 2-3 zeehondjes in het water rondzwemmen. Na de boottocht hebben we aan de oever nog een tijdje zitten kijken naar het prachtige zicht op het meer met zijn  vele ijsschotsen die afhankelijk van het zonlicht en smelting verschillende kleuren blauw hadden. Van helderblauw,lichtblauw,wit tot soms doorzichtig. Ook waren soms stukken zwart door de vulkaanas van de uitbarstingen. De schotsen hadden ook allemaal heel verschillende soms onwerkelijke vormen. Het was eigenlijk zo mooi dat het eigenlijk niet met woorden te beschrijven is. We zullen op weinig plekken op de wereld zoiets kunnen bekijken, uitgezonderd misschien de polen. Het gletsjermeer Jökulsárlón ligt vlak bij de Atlantische oceaan en is daar met een zeer smalle strook land van gescheiden. Deze landstrook wordt door een rivier die het smeltwater afvoert doorsneden. Na deze prachtige ervaring zijn we teruggereden langs nog wat kleinere gletsjermeren Fjallsárlón waar we ook nog even zijn wezen kijkenen het meer Breiðárlón. We gingen dezelfde weg terug naar ons Hotel Laki in Efri-Vik. Onderweg begon het te regenen maar hadden toch nog een stop bij de Svartifoss (zwarte) waterval in het Nationale Park Skaftafell. De waterval is omgeven door kolommen van zwart basalt. De hoekige basaltkolommen zijn ontstaan doordat lava zeer langzaam afkoelde waardoor het gesmolten gesteente kon kristalliseren. Totaal een prachtige dag.