Ssese Islands - Buggala Island - Vakantiebestemming.info

Ssese Islands - Buggala Island

Afrika > Oeganda
Reis naar Buggala Island - Ssese Islands - Oeganda

De reis naar Oeganda zijn we begonnen op Entebbe International Airport. We zijn naar Oeganda gevlogen met een dag vlucht van KLM. Bij aankomst in Oeganda eerst een Emigratieformulier ingevuld die we bij de douane af moesten geven. We moesten een visum halen. Kosten zijn daarvoor  € 40,- 3 maanden 1reis, meerdere inreizen € 80, -, transit € 30 in NL. )(prijzen onder voorbehoud) Wij betaalde in 2009 50USD en in 2007 30USD. Na betaling en douane konden we de koffers halen. Via een bouwput, men was namelijk het luchthavengebouw flink aan het verbouwen en uitbreiden kwamen we bij de uitgang van het luchthavengebouw. Hier werden we opgewacht door Matoke Tours n.l. Coen v.d. Heyden. We gingen hierna met ons groepje van 8 man naar ons overnachtingshotel bij Entebbe, Hotel Andarita Beach. Dit hotel was blijkbaar voor Oegandese begrippen een goed hotel, voor Europese normen zou het een simpel hotel zijn maar alles was wel schoon en netjes. In het hotel een welkomstdrankje gedronken en een korte inleiding op onze vakantie gekregen. Na een regenachtige nacht zijn we de volgende dag begonnen aan onze rondreis.

Om rustig te beginnen gingen we naar de Entebbe Botanical Garden, een Botanische tuin ongeveer 15 minuten rijden van het hotel. Hier door de tuin gelopen waar we naast Afrikaanse bomen en struiken ook veel vogels zagen, o.a. Afrikaanse Visarenden, Reigers, Hornbills. Daarnaast zagen we Collabus apen met zijn grote witte staart. Een fijne inleiding van onze reis. Hierna naar het Windsor Lake Victoria Hotel gereden ( Entebbe )  Dit voormalige gouvernementshotel heeft nog een oud koloniale sfeer. In dit hotel hebben we geluncht in de nabijheid van het zwembad. Op een gegeven moment zijn we naar de haven gereden waar de ferry vertrok. We waren iets te vroeg dus we konden rustig wat rondkijken. In de haven waren ze boten aan het lossen met hout. Ook waren er een aantal marktkramen. Echt een Afrikaans decor. Om 14.00uur vertrok de boot naar Buggala Island het grootste eiland van de Ssese Islands. Deze Ssese Islands liggen in Lake Victoria.

Dorpje op Buggala Island - Ssese Islands - Oeganda
Reis naar Buggala Island - Ssese Islands - Oeganda
Strand op Buggala Island - Ssese Islands - Oeganda

Na een vaartocht van circa 3 uur kwamen we aan op het Buggala Island. De bagage werd met een busje naar ons hotel gebracht. Wij zelf liepen 15 minuten langs het Victoria meer naar het  Ssese Islands Beach hotel .  Het hotel lag aan een prachtig wit strand met wat palmbomen. Aan het strand stonden het restaurant/bar gebouw en iets er van af gebouwtjes (cottages) lagen. De eerste avond hadden we aan het strand een heerlijke barbecue aan een groot kampvuur. Was allemaal heerlijk. De volgende dag na een simpel ontbijt zijn we gaan wandelen om een indruk te krijgen van het eiland. Door dicht begroeide bossen liepen we naar Kalangala. Hier staat  het oudste hotel van het eiland. Rond en in het dorpje veel dorpskinderen die soms een tijdje mee liepen of juist schuchter zaten te kijken. We kregen hier ook een goede indruk van hoe men hier woonde.

Na de buitenwijken kwamen we bij een palmoliebos. Hier vlogen veel wel 30-40 wouwen (roofvogels) Ook zagen we de Palm-nut Vulture. Een grote witte vogel die de vruchten van de palmbomen at. Hier vlakbij was ook een spirituele grot waar regelmatig offers werden gedaan. In deze donkere grot zijn we even binnen geweest. Toen we er inliepen vlogen er massa's vleermuizen uit de grot. Heel aparte ervaring. Regelmatig hadden we mooie vergezichten richting zee. Hierna werd het helaas erg donker en nadat we langs het ziekenhuis van Kalangala waren gelopen begon het hard te regenen. Bij het ziekenhuis lange rijen mensen die moesten wachten op behandeling. Het was het enige ziekenhuis op het eiland. Maar we hadden geen tijd om wat rond te kijken. We wilden zo vlug mogelijk schuilgelegenheid vinden. Dit vonden we vrij snel na het ziekenhuis bij een conferentiezaaltje van een hotel. Waarschijnlijk van het Ssese Palm Beach hotel. De regen kwam met bakken uit de lucht vallen. We hebben er circa 45 minuten gezeten. Toen kwam een hotelbusje ons ophalen. Er was door de reisleider Coen gebeld of ze ons konden ophalen. Met veel lawaai reden we de glibberige helling af naar ons hotel. Deze was dichtbij. Hier aangekomen zijn we meteen gaan eten. Ik had een hele Tilapia (vis) gepakt. Een heel lekkere vis met stevig vlees. Tijdens de gehele vakantie zou ik deze nog veel eten.

Kinderen op Buggala Island - Ssese Islands - Oeganda

In de middag zijn we langs het mooie strand gelopen waar we veel vogels zagen. Veel ijsvogels, visarenden en hamerkop. Ook zijn we richting haven gelopen circa 15 minuten vanaf het hotel. Hier was ook een dorpje met veel traditionele lemen huisjes met strodak. Hier liepen een aantal kinderen en honden met ons mee. In het dorpje liepen veel ganzen. Ook werden er op een aantal plaatsen kleine visjes gedroogd. Daar rook het niet erg fris. Na de wandeling hebben we bij ons huisje aan het strand gezeten en een lekker lokaal biertje gedronken.

De volgende dag hebben we na het ontbijt om 8 uur de ferry terug naar Entebbe genomen. Van hier uit zijn we via Kampala naar Jinja gereden. In Kampala een tussenstop bij een groot winkelcentrum met o.a. een grote supermarkt. We konden daar water en eventueel wat lekkers voor de komende dagen halen. Na Kampala was het 3 uur rijden naar Jinja over een redelijk geasfalteerde weg. We sliepen in het Triangle Annex Hotel voor hier een luxe hotel. Maar was een eenvoudige maar wel nette kamer met badkamer.