Isla la PLata - Vakantiebestemming.info

Amerika > Ecuador
Nationale Park Machalilla
Isla la Plata

Na het rondkijken bij de vissersboten in Puerto Lopez op het vastenland zijn we naar het eiland Isla La Plata gegaan. In de haven van Puerto Lopez werd de groep in twee boten verdeeld. Gingen snel van start. De tocht was een 2-1/2uur durende soms heftige boottocht naar het eiland Isla de la Plata. Excursie kosten ca. 40USD en neem wel water mee  want er is op het eiland en vaak ook op de boot niets te krijgen. Tijdens de boottocht is het mogelijk om dolfijnen en in de periode half juni tot oktober Bultrugwalvissen (Megaptera novaeangliae) te spotten.  In deze tijd van het jaar gaan ze in deze omgeving paren en zijn ze vaak te zien. Wat een prachtig gezicht als ze uit het water springen en je de witte onderkant kan zien. Of als ze glooiend door het water zwemmen. Ik heb ze dit diverse keren zien doen. Via de luchtbellen in het water hebben we geprobeerd de walvissen te volgen. We waren natuurlijk allemaal erg enthousiast en er werd flink ahh ohh geroepen. De dag kon al niet meer stuk. We hebben ongeveer 20-25 minuten gekeken en zijn toen verder gegaan.

Maar het eiland Isla de la Plata is ook fantastisch. Ik was er half juni en de temperatuur ca. 20-25C was heerlijk om te wandelen. Het eiland behoort tot het Nationale Park  Machalilla  en per dag mogen er maar een beperkt  aantal personen op het eiland. De boot legde aan bij een kiezelstrand waarna we met blote voeten door het water en over de stenen naar het strand liepen. De schoenen hadden we afgegeven en die waren in waterdichte zakken gestopt. We verzamelde ons bij het enigste gebouwtje van het park (uitgezonderd enkele schuilhutten) Hier was een toilet en er hing een plattegrond van het park.

Na een korte uitleg begonnen we aan de wandeling over het niet al te groot eiland ( 5 km 2) Het eerste stuk was een steil stuk met vele trappen door bossen. We kwamen bij een uitzichtpunt waar we prachtig zicht hadden op kliffen. Vanaf hier splitste de wandeling in drieën, korte (1 ½uur)-middel  (2 ½ uur) en lange(3 ½ uur)  wandeling. De middel was toen afgesloten vanwege op pad broedende vogels. Wij namen de lange wandeling.
Tijdens de wandeling vele vogels vaak in grotere hoeveelheden. Het eerste gedeelte was het domein van de  blauwvoetgent  of   Blue-footed Booby   (Sula nebouxii) Vaak zagen we deze als stelletje soms zelfs met eieren of jongen. Je moest regelmatig omlopen om ze te ontwijken. Geluk hadden we om een stelletje blauwvoetgent hun paringsritueel te zien opvoeren. Ze dansten korte tijd om elkaar heen met  fladderen de vleugels en snavel in de lucht te steken. Hierna raakte het mannetje met zijn poot het vrouwtje aan en de paring begon door op het vrouwtje te gaan. Dit laatste duurde slechts kort. Het mannetje blijft verder wel bij het vrouwtje totdat de jongen groot zijn. Daarna zoekt men het ergens anders. De Booby is een prachtige vogel ongeveer de grote van een gans met lichtblauwe poten, donkerder blauwe snavel,  witbruin gevlekte kop en rug, vleugels en staart zijn egaal bruin, de buik en borst wit. Er waren ook vele jonge blauwvoetgenten. We zagen ze van verschillende leeftijden. Een erg jonge zagen we liggen als een pluizig bol watten op de grond. Ook zagen we een moeder die nog op twee eieren zat met een pas geboren jong. Deze had nog geen veren of dons. Een oudere grotere jonge van ca. 6-7 weken was door het vele dons en pluizige veren zelfs groter als zijn moeder.

Verder langs een kustpad en bij de kliffen vele fregatvogels (Fregatidae) Ze zaten met vele honderden in de bomen en op de rotsen. Vele mannetjes waren vrouwtjes aan het hof maken. Dit was te zien aan de rode keelzak die ze opzetten om zo de vrouwtjes te imponeren. Zoveel vogels op zo’n kleine oppervlakte was erg indrukwekkend om te zien. Onderweg nog vele vogels als diverse meeuwsoorten, Nazcagent (Sula granti) en de  Roodpootgent  (Sula sula )

Isla de la Plata is zeker een must als je in Ecuador bent en naar de Galapagos eilanden gaat. Hier hebben we eigenlijk zelfs meer fregatvogels en  blauwvoetgent en gezien dan daar. Kijk voor mijn verslag op mijn reisverslag van de  Galapos eilanden.

Na de wandeling gingen we natuurlijk weer terug naar de boot waarna we in de late middag terug waren in Puerto Lopez. De volgende dag reden we langs de kust naar Guayaquil officieel Santiago de Guayaquil. Kijk verder op de pagina van Guayaquil.