Wandeling Cuber stuwmeer - Lluc - Vakantiebestemming.info

Europa > Mallorca
Mallorca - Wandeling Cubermeer- Lluc
Mallorca - Wandeling rondom klooster van Lluc

De vierde wandeling op Mallorca. We vertrekken weer vanaf de parkeerplaats aan de C710 ( Sóller - Lluc)  bij het Cubermeer. Vandaar liepen we eventjes langs de weg waarna we rechts een pad ingingen. Deze ging langs een waterkanaaltje van beton. We  hadden vrij snel een mooi uitzicht op een ander meer Gorg Blau. Na dit uitzicht moesten we vrij snel een bruggetje over waar we het waterkanaaltje overstaken. Waarna we aan een korte klim begonnen door een bos van steeneiken. Dit ging weer over een oud geplaveid pelgrimspad.

Wandelen op Mallorca - Spanje

Deze bracht ons naar de Coll d'ess Colons ( Duivenpas ) Hier weer een aardig uitzicht over het landschap. Niet veel verder kwamen we bij Font des Pratt ( bron Massanella ) Hier is een waterbron die omgeven is door een stenen klein gebouwtje met een ijzeren hek. Hier hebben we even gepauzeerd. Na de korte stop begonnen we weer aan de wandeling door eerst even een uitstapje te maken naar het  aquaduct Canaleta de Massanella. Over dit aquaduct hebben we een klein stukje gelopen totdat het niet veilig meer was. We konden weer ver weg kijken. Na dit uitstapje van circa 35 minuten gingen we weer verder naar onze hoogste punt van de wandeling de Coll d'es Pratt (1205m)  We passeerde een sitja, een cirkelvormige aarden plateau omgeven door stenen, zijn de restanten van voormalige houtskoolbranderijen. Het eerste gedeelte van de klim ging door een dicht bos met redelijk wat mossen. Daarna ging het door open veld met een vrij steile klim over zigzaggende paden. Rondom kijkend hadden we zicht op een prachtig ruig berglandschap. Onderweg zagen we nog wat schapen die aan het grazen waren.

Na circa 1 1/2 uur klimmen kwamen we aan bij het hoogste punt van de route de Coll d'es Pratt waar we even van een verdiende rust en lunch namen. Hierboven op de pas stond een grote muur.  Deze was ideaal om even achter te gaan zitten ter bescherming van wind en zon. We hadden er zicht op de berg Massanella. Enkele wandelaars waren deze nog extra aan het beklimmen. Maar voor ons iets teveel van het goede. Blijkbaar komen er in dit gebied ook Monniksgieren voor. We hebben er waarschijnlijk een zien vliegen verder op weg naar Lluc.

Na de heerlijke lunch en rustpauze zijn we verder gelopen eerste instantie dalend waarna we uitkwamen bij Sneeuwputten. Hoog met stenen opgestapelde ronde cirkels. Deze putten werden vroeger in de winter door een groep mannen opgevuld met sneeuw en daarna met as of zout bestrooit. In de zomer werden die grote ijsblokken met een ezeltje in de nacht naar beneden gebracht. Ze werden gebruikt om voedsel en medicijnen te koelen. Er waren er een aantal die toch nog redelijk heel waren. Na de putten moesten we nog even wat klimmen waarna we aan de afdaling begonnen. Onderweg steeds een uitzicht op een ruig landschap. Het laatste stuk ging over een geplaveid pad die zigzaggend naar beneden liep richting het klooster Lluc. We zagen deze al van ver liggen. Verder door lopend door bossen kwamen we na circa 5-6 uur lopen aan bij het klooster van Lluc. Hier hadden we de komende twee overnachtingen.