Abisko National Park - Vakantiebestemming.info

Europa > Scandinavië
Zweden
Abisko Nationaal Park

Vanuit Andenes gingen we naar Narvik. We vertrokken in hevige mist die rond 9 uur optrok. Via de Fv82 ( Fylkesveier – provinciale weg ) Fv85 en E10 ( Europavei – Europese weg ) reden we over een mooie route langs diverse fjorden en over diverse hoge bruggen die de verbinding was tussen de diverse eilanden. Onderweg een koffiepauze waarna we op tijd 11.30uur in Narvik aankwamen. We zouden daar met de trein gaan. Om 12.30uur vertrokken we met de Arctic Circle Train de trein die vanaf Narvik Noorwegen naar Kiruna Zweden rijd. In totaal doet de trein er ongeveer 3 uur over. We deden de reis in twee etappes. Het eerste stuk was een mooi traject door een berglandschap met vele tunnels en zicht op de bergen en meren in het grensgebied. Helaas waren de coupes in de eerste trein niet zo ingericht dat iedereen een raam met uitzicht had. Eigenlijk had slechts 1/3 van de zitplaatsen een eigen raam en de rest een gedeelte of zelfs niets. Daarom maar af en toe staand bij ramen waar reisgenoten zaten staan kijken. Ongeveer na 1 uur kwamen we bij de Zweedse grens met het station Riksgränsen.

We onderbraken de reis in Abisko Östra in Noordelijk Lapland – Zweden waar we rond 14.15uur aankwamen. Vanaf hier was het ongeveer 10 minuten lopen naar ons hotel Abisko Mountain lodge.

Er was in deze omgeving niet veel accommodatie. Zouden eerst in Abisko Turiststation overnachten. Vlak bij het Nationale Park. Maar helaas waren we naar de lodge geplaatst. De lodge bestond uit een houten gebouw van een verdieping met receptie en ruime lounge waar men wat kon zitten. De slaapkamer die wij hadden was aan de kleine kant. In het restaurant was het ontbijt en diner. Wij hadden hier twee dagen een dagschotel. De gerechten waren goed alleen de grote van de porties had iets groter gemogen. Vooral het garnituur erbij was erg weinig. Vooral omdat vele gasten die hier komen toch waarschijnlijk actief bezig zijn geweest en zodoende wel honger hebben.

Om te wandelen zijn we de volgende dag naar het Abisko Turiststation gelopen circa 2 km van Abisko Östra. Evenwijdig iets van de weg E10 loopt een wandelpad waardoor je toch rustig loopt waarna je ongeveer halverwege het Nationale Park Abisko inloopt. Hier zijn we twee dagen gaan lopen. Bij het Turiststation was een bezoekerscentrum met informatie over het parken waar je ook wandelkaarten e.d. kan kopen om je beter te oriënteren. Wijzelf hebben een A4 stencil met suggesties voor korte en lange wandelroutes gepakt. Wijzelf hebben een A4 stencil met suggesties voor korte en lange wandelroutes gepakt. Een aantal van deze wandelroutes vertrok vanaf het bezoekerscentrum.

Wijzelf zijn eerst naar een stoeltjeslift gelopen waarbij we via een tunnel onder de E10 en spoor doorgingen. Na circa 15 minuten lopen kwamen we bij het Aurora Sky Station. Deze stoeltjeslift is beperkt open. Van juni t/m september 10-14uur en tijdens de midnight sun ook in de nacht. Kijk voor informatie op de website van het Aurorasky station. We zijn met de stoeltjeslift (prijs 2014 - 165 SEK retour - 135 SEK enkel) naar boven gegaan vlakbij de top van de berg Njulla. We deden er toch ca.15 minuten over om helemaal naar boven te gaan. Hier is een berghut waar je wat kan drinken en eten. Natuurlijk heb je bij helder weer prachtig uitzicht. Wij konden gelukkig ook ver weg kijken. In het noorden kijk je over het zes na grootste en hoogste bergmeer van  Zweden de Torneträsk.  En in het oosten kijk je op  een u vormig dal  de  Lapporten dat van ver zichtbaar is.

Na een kop koffie zijn we gaan wandelen langs de boomloze flanken van de berg met kleine lage struikjes en regelmatig bloeiende planten. Tijdens deze ca.4,5km lange afdaling was het pad soms onduidelijk te vinden en grote stukken waren erg drassig door het vele stromende water wat naar beneden kwam. Doordat het nat was groeide er ook veel mos wat veerde wanneer we eroverheen liepen. De route volgde we door rode hoge palen te volgen waarbij we onderweg diverse meren met besneeuwde bergen op de achtergrond zagen.  Vlakbij drie meertjes aan het einde van de afdaling was een kruising naar de meertjes rechts. Maar wij moesten terug naar het Turiststation dus gingen linksaf. Hier beneden in het rivierdal veranderde de begroeiing in berkenbos en later naaldbos. Grotendeels was het een moerasachtig gebied waarbij we regelmatig over paden van boomstammen liepen. Na ca.4km lopen kwamen we bij een kruispunt met wegwijzer naar Turiststation. Wij gingen echter naar de waterval - stroomversnelling Kårsafallen. De moeite waard om hier naar toe te gaan. Een wild stromende rivier met op de achtergrond besneeuwde bergen. Er was een houten brug waarbij je over de rivier kon lopen. Het pad hield wel op aan de overkant. Wij hebben hier een broodje gegeten en genoten van het prachtige uitzicht. Daarna stukje over hetzelfde pad terug waarna we nog ca.3km moesten lopen naar de weg – Turiststation. Het pad volgde de rivier maar vaak zagen we deze niet. Alleen het laatste gedeelte was deze weer zichtbaar en hoorbaar tussen de bomen door. Aangezien een zijstroom met kiezels redelijk droog stond konden we hier naar de ondertussen brede rivier lopen. Deze was hier ook snelstromend en maakte een bocht naar een versmalling van rotsen waar deze doorging. Na afloop van de wandeling wat bij het informatiecentrum gekeken bij een natuurtentoonstelling. Daarna teruggegaan naar het hotel.

De volgende dag hadden we nog tot ca. 12uur de tijd om ons te vermaken. Dus wij stonden vroeg op en om 7.30uur ontbeten. Daarna zijn we weer gaan wandelen en weer naar Abisko Turiststation gelopen. We liepen er de korte wandeling nummer 5. Deze volgde 2 km dezelfde rivier als de dag ervoor. Alleen aan de andere zijde van de rivier waarbij we de snelstromende rivier met diverse stroomversnellingen goed konden zien. Op een gegeven moment kwamen we bij een meditatiepunt en het punt Marmorbrottet ( marmergroeve ) Hier moesten we linksaf het Njakajaure natuurpad in. Deze is gemarkeerd met gele bloemen en komt al vrij snel bij een redelijk groot meer Njakajaure. Af en toe liepen er smalle paadjes richting meer. De gedeeltelijk besneeuwde bergtoppen waren hier weer goed zichtbaar. Verder lopend over met vele planten bedekte paden soms door berkenbos  of door open heidevelden met veel mos en bloeiende planten – struiken.  We zagen massaal het alpine altijdgroen plantje Zilverkruid of Berg Avens (Dryas octopetala) Deze bloeide met kleine witte bloemetjes. Zagen ook het kleine struikje Lapland Rosebay - Rhododendron lapponicum. Deze is ca.60cm hoog en heeft klokvormige violette tot paarse bloemetjes. We hadden geluk want de bloeitijd is dus in mei, juni. De wandeling totaal was niet zo lang ca. 1 ½ uur voor we weer uitkwamen bij de hoofdweg en bezoekerscentrum. We moesten daarna wel weer terug lopen naar Abisko Östra.

We vertrokken ca. 12.27 uur van het treinstation Abisko Östra naar Kiruna. Waren daar rond 13.45 uur. Hier bezochten we de ijzerertsmijn Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag – LKAB. Kijk verder op de pagina van Kiruna – Rovaniemi.