Queen Elizabeth N.P. Game Drive - Vakantiebestemming.info

Game-Drive + Chamburu Gorge

Queen Elizabeth National park - Landschap - Oeganda
Queen Elizabeth National park - Toegangspoort - Uganda

Na de middag in Queen Elizabeth National Park waar we een boottocht hebben gemaakt op de Kazinga Channel hadden we een hele dag in Queen Elizabeth National Park. We moesten vroeg op want we vertrokken om 6.30uur in de ochtendschemering. We reden vanaf de Mweya Safari Lodge via de Chanel Drive ( Northern Circuit ) naar de Katunguru Gate. Onderweg zagen we nijlpaarden die terugliepen naar het kanaal na een nacht grazen. Ook zagen we regelmatig groepen olifanten vaak met jongen erbij. Soms waren ze wat aan het dreigen om te laten merken dat we niet te dicht bij moesten komen. Ook Uganda kob en warthogs kwamen we tegen. Na de gate kwamen we bij de hoofdweg die Queen Elizabeth National Park doormidden snijdt.

Aan de overkant van de weg werd landschap meer opener hier een meer open savannegebied. In het gedeelte waar de lodge en hostel ligt was er namelijk meer begroeiing. Helaas tijdens onze Game-Drive niet zo heel veel beesten gezien. Zagen alleen wat grotere groepen Uganda Kob en waterbuffels. In de buurt van de Kobs zagen we op een gegeven moment wel 2 leeuwen die een omtrekkende beweging maakte om op ze te jagen. Even spannend of het ging lukken. Maar helaas de Uganda Kob hadden iets in de gaten dus gingen de leeuwen weg.

Queen Elizabeth National park - Leeuwin tijdens Game-Drive
Queen Elizabeth National park - Leeuw tijdens Game-Drive
Queen Elizabeth National park - Leeuwin - Uganda
Queen Elizabeth National park - Olifanten tijdens Game-Drive
Queen Elizabeth National park - Mweya Safari Lodge
Queen Elizabeth National park - Olifanten - Uganda

Daarna in eigenlijk te snel tempo teruggereden naar de lodge/hostel. Rond 10uur waren we terug en konden we ontbijten. Rond 12 uur waren we weer aangereden voor een korte extra Game-Drive op zoek naar een dode jonge olifant. Deze was in de ochtend in de buurt van de weg verlaten door zijn moeder. Helaas hebben we het niet kunnen vinden. Maar zijn verder via de Leopard Loop en de Channel Drive weer naar de gate en hoofdweg gereden. Onderweg weer de bekende beesten maar vooral veel olifantengroepen. Wat echt opviel was dat er veel jongen erbij waren. Bij de hoofdweg ( Kasese/Fort Portal naar Mbarara/Kampala) zijn we rechtsaf gegaan waarna we via een brug bij Katunguru de Kazinga Channel overstaken. Aan de andere kant nog even verder gereden waarna we de afslag naar de Fig Tree Campsite namen. Hier was ons vertrek van onze wandelsafari naar de Chamburu Gorge.

Queen Elizabeth National park - Waterbokken tijdens Game-Drive
Queen Elizabeth National park - Afrikaanse Buffel - Oeganda
Queen Elizabeth National park - Waterbok - Uganda
Queen Elizabeth National park - Mangoose by the hostel
Queen Elizabeth National park - Maraboe - Marabou Stork

Chamburu  Gorge is een kloof gelegen aan een rivier die dwars door het savannegebied aan de grens van Queen Elizabeth National Park en de Chamburu Wildlife Reserve loopt. De gids wachtte ons op waarna we met de auto verder gingen. Hierna liepen we een steile helling af naar de bodem van de kloof. In de kloof is een regenwoud waar veel vogels en o.a. chimpansees leven. Hiernaar gingen we op zoek. Al vrij snel zagen we aanwijzingen n.l. chimpanseepoep en opengebroken vruchten. Alleen waren deze waarschijnlijk van de dag ervoor. De gids dacht daardoor dat de chimpansees de andere kant waren opgelopen dan wij nu deden. Daarom weer terug naar de auto en enkele kilometers verder gereden. Weer naar beneden waar we via bospaden door het dicht begroeide hellende bos liepen. Soms moesten we wat klimmen en op een gegeven moment moesten we een rivier over. Hier was een soort vlot om mee over te gaan maar het waterpeil was te laag. Daardoor moesten we over een dikke boomstam de rivier over. Er was niet overal steun dus soms balancerend en angstig om er niet in te vallen over de boom gelopen. Daarna werd het wat avontuurlijker. We moesten over smalle af en toe steile paden langs de rivier lopen. Op een gegeven moment maakte de ranger zijn geweer schietklaar. Was even slikken. Er was namelijk een of meerdere beesten in de buurt. Wat weten we niet maar hoorden en roken wel wat. Daarom maar wat teruggelopen meer het hellende bos in. Weer balancerend de rivier over waarna we weer na 3 1/2 uur bij de auto kwamen. Helaas zagen we geen chimpansees maar de avontuurlijke pittige wandeling was zeker de moeite waard. Na ingestapt te zijn hebben we de ranger afgezet bij de campsite en zijn teruggereden naar het noordelijke gedeelte van Queen Elizabeth National Park.

Queen Elizabeth National park - Olifanten tijdens Game-Drive
Queen Elizabeth National park - Olifanten - Uganda
Queen Elizabeth National park - Kraanvogel / Crane - Uganda
Queen Elizabeth National park - Wilde varkens tijdens Game-Drive

Deze keer gingen we langs vulkaanmeren waaronder Lake Nyamunuka naar de maingate- Kabatoro Gate. Hierna nog een korte Game-Drive waar we nog een leeuwin zagen liggen op rotsen. Een mooie afsluiting van onze actieve dag. Na weer een heerlijk dinerbufffet in de Mweya Safari Lodge gaan slapen in ons hostel waar weer nijlpaarden in de buurt van ons raam aan het grazen waren. Na ontbijt zijn we de volgende dag aangereden naar de Katunguru Gate waarbij we toch nog wat laatste groepen olifanten hebben gezien met ook veel jongen. Na de gate de Kazinga Channel overgestoken en naar Ishaka gereden. Onderweg nog bavianen langs de weg. Tijdens het eerste gedeelte reden we over een goede asfaltweg. Daarna gingen we verder over een stoffige grindweg naar Kitagata.

Voor de verdere beschrijving van de rondreis door Uganda kijk op de pagina over de Batwa Pygmeeenstam.

Chambura Gorge - Uganda - Oeganda
Chambura Gorge - Oeganda - Uganda
Wandeling door Chambura Gorge - Oeganda - Uganda
Wandeling door Chambura Gorge - Uganda - Oeganda
Monkey's in Chambura Gorge - Oeganda - Uganda
Bavianen apen - Uganda - Oeganda
Bavianen - Oeganda - Uganda

_____________________________________________________________________________________________________________________________________