Wandeling Cuber stuwmeer - Sóller - Vakantiebestemming.info

Wandeling Cuber stuwmeer - Sóller

Europa > Mallorca

De tweede wandeldag vertrekken we met de bus die ons via de weg van Sóller naar Lluc naar het Cuber stuwmeer (Embassament de Cúber) brengt. Hier aangekomen werden we verwelkomd door een aantal ezels. Mooie bruine ezels met stevige rechtopstaande oren. Ze waren niet echt schuw want ze kwamen gewoon naar ons toe. Hierna zijn we begonnen aan onze wandeling waarbij wij richting het meer liepen.

Het Cúber stuwmeer (Embassament de Cúber) is een meer wat via een pijpleiding verbonden met het stuwmeer Gorg Blau. Veel van het water in dit stuwmeer komt dan ook uit het Gorg Blau. Beide stuwmeren zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de watervoorziening op het eiland. Er is veel vis in het meer en er zijn talrijke watervogels.

Onderweg een heleboel bloeiende bloemen. Hierna over een landweggetje verder waar we bij het landgoed Le'Ofre aankwamen. Hier liepen we door een hek die het vee op het landgoed moest houden. We zagen daar een aantal schapen en wat paarden rondlopen. Op een gegeven moment verder over smalle voetpaadjes waar we wat moesten klimmen.

Op het hoogste punt hadden we toen we ons omdraaiden nog een laatste zicht op het Cuber stwumeer. Hier op dit punt stond ook een kruis. Daarna verder lopend kwamen we langs de boerderij L'Ofre waarna we onze lunch gingen gebruiken. Op een punt waar we zicht hadden op het stuk dat we nog moesten lopen door de Barranc de Biniaraix.

Na de lunch begonnen we aan de steile lange afdaling over een prachtige oud pelgrimspad. Deze daalde af dus door de Barranc de Biniaraix al zigzaggend. Onderweg hadden we mooie uitzichten op het landschap rondom met zijn terrassen met veel oude olijfbomen. We staken een aantal beekjes over met bruggetjes waarna we aankwamen in het plaatsje Biniaraix. Hier veel sinaasappels- en citroen - bomen. Onderweg kwamen we nog langs een oude dorpswasplaats waarna we richting Sóller liepen. Steeds tussen de Citrusbomen vol met vruchten.

Na een vrij stevige wandeling kwamen we aan in Sóller waar we op een terrasje aan het plein Placa Constitució een verdiend biertje gingen drinken. Daarna even de kerk Sant Bartomeu bezichtigd en teruggegaan met de nostalgische tram naar Port de Sóller.