Jasper - Vakantiebestemming.info

Jasper

Amerika > Canada
In Jasper hebben we verschillende wandelingen – Hiking in Jasper National Park gedaan. We deden dit in verschillende gedeeltes van het park.

Maligne lake.
We gingen via de Maligne road, afslag van de Highway 16 naar de parkeerplaats aan het einde van de weg bij het Maligne meer. Hier hebben we 3 wandelingen gemaakt.
Bald Hills, 9km loop. Bergop via grindweg en pad met boomstronken. Zie verder beschrijving.
Moore Lake loop, 2,7km. Deze wandeling ging een stukje langs het meer waarna we de bossen ingingen. Na ca. 1km kwamen we bij de Moose lake. Heel toepasselijk zagen we hier ook een vrouwtjes Moose met 2 jongen die in en rond het water aan het eten en lopen waren. Hebben deze van korte afstand kunnen observeren. Prachtig.
Maligne Canyon, aan het begin van de Maligne road ca.8km van de Highway. Indrukwekkende wandeling langs snelstromende …… rivier met verschillende grote en hoge kloven. En liepen langs en over  5 bruggen. De 6de en laatste 6e brug hebben we op de terugweg met de auto bezocht.

Jasper skytram gedaan. Naar top van ….. berg. Zicht was hier nog steeds minder vanwege bosbranden. Wandeling Whistler summit trail 1.1km maar wel een sterk stijgend pad waar we zeer langzaam omhoog kwamen. Een zijde hadden we best goed uitzicht op de omliggende bergen. Na de top hebben we nog een klein  stukje doorgelopen over een bergkam met lage begroeiing van bergplanten. Hier zagen we een Pica een knaagdier steeds lopen met o.a gras,planten in zijn bek. Hij liep elke keer naar dezelfde plek terug bij een inham van een rots. Waarschijnlijk had hij hier een nest zitten. Was een actief beestje.

Miette Hot Springs area. De rit vanaf Jasper was zeer de moiete waard. Uitzicht op bergen en we reden langs enkele keren en rivieren. We namen de affslag naar de Miette road na ca. ..km vanaf Jasper.

Direct na afslag de Pocohontas trail. Korte wandeling langs enkele resten van een oude mijn. Slechts 2 huisjes in de heuvel, een ingestort gebouw en enkele metalen voorwerpen waren te zien. Hadden wel geluk om een hert met stippen te zien die voor ons wegsprong.

Daarna via slingerende bergweg met mooie uitzichten naar de parkeerplaats aan het einde van de weg bij de Miette Hot Springs gereden. Hier de wandeling Source of the Springs gedaan. Deze liep langs een snelstromend riviertje met rotsen rondom. In deze rivier kwamen op diverse punten mineraal(sulphur)/zwavelrijk water uit de rotsen vandaan. Daarom stonk het bij de rivier enkele km van de wandeling. Onderweg kwamen we de overblijfselen van de oude Hot Springs gebouwen tegen. De nieuwe lagen bij de parkeerplaats.  Aan wildlife zagen we een grote groep berggeiten die eerst bij gebouwen aan het begin van de wandeling waren maar daarna in iets meer natuurlijke omgeving. Ze liepen n.l. over de soms hoge steile rotsen bij de rivier. Wij waren bang dat ze ervan af zouden vallen maar ging allemaal goed. De groep bestond uit vrouwtjes met vele jongen.

Na de wandeling teruggereden waarbij we onderweg een klein groepje mannetjes 3 elk tegen kwamen waaronder een met een prachtig gewei. Ze waren het gras langs de weg aan het eten.

Na ons verblijf in Jasper zijn we via de Icefield Highway naar Lake Louise gereden. Helaas was het zicht beperkt vanwege nevel en rook van bosbranden.