Tromso Noorwegen - Vakantiebestemming.info

Noorwegen - Tromsø
Samisch: Romsa
Rit naar Tromsø vanaf Alta

Na het bezoek aan Alta met de prehistorische rotstekeningen en de prachtige wandeling naar de Sautso Canyon gingen we de volgende dag op weg naarTromsø ( Samisch: Romsa ) In de ochtend hadden we zware bewolking waardoor we de prachtige uitzichten langs de Lyngenford die er volgens de reisbeschrijving zou zijn hebben gemist. We hadden beperkte uitzichten op de bergen.

We gingen om 9 uur weg want we moesten om een bepaalde tijd een veerboot halen. En aangezien deze niet zo groot was moesten we er vroeg zijn. De reisleider had al eens meegemaakt dat de ferry vol zat waardoor ze een behoorlijke tijd moesten wachten. We reden weer via de E6 waar we al regelmatig op habben gereden langs o.a. het Lyngenford. Bij Olderdalen waar we de E6 afgingen namen we de Ferry van Bjørklid Ferjerederi naar Lyngseidet. Hier werd de weg de Rv91 (Riksvei 91 - Riksveg 91 - Autoweg 91 ) die een totale lengte heeft van 45,9 km. Bij de aanlegsteiger was een kleine kiosk waar men een snack kon halen zoals o.a. hamburger, hotdog, chips, snoep, drank. Hier was ook een kleine haven waar een klein aantal boten lagen. We gingen de veerboot op waarbij men op de boot moest betalen. De overtocht duurde ongeveer 40 minuten. We hadden geluk want vrij snel na vertrek van de ferry naar Lyngseidet trokken de wolken weg waarna we een prachtig uitzicht kregen op besneeuwde bergtoppen en verspreid liggende gekleurde veelal roodbruine huisjes. Prachtig was het. Nadat we weer aan land waren reden we 21 km verder langs weer een fjord naar de volgende veerboot. Deze vertrok vanaf Svensby naar Breivikeidet waar we 20 minuten over deden. We gingen hier dus de ferry op en kwamen op het water weer in bewolking terecht met weinig zicht. De boot blies regelmatig op zijn hoorn. Toen we aan land waren was de bewolking weer weg. Informatie van de ferry op de site van de Ferry van Bjørklid Ferjerederi - Noorwegen. We reden nog ca. 20 km verder over de Rv91 waarna we bij de E8 ( Europavei – Europese weg ) richting Tromsø gingen. Deze weg vormt een oost-westroute vanaf Tromsø tot aan de grens met Finland bij Kilipsjärvi en is 157 kilometer lang. Het was dan nog ca.25km naar Tromsø.

In Tromsø stopte we bij De Tromsdal-kerk een moderne kerk ingewijd in 1965. Deze wordt ook wel de IJszeekathedraal (Ishavskatedralen) genoemd. Maar anders dan de naam doet vermoeden is het geen kathedraal maar een kerk. Het ontwerp symboliseert de ijsbergen, het poollicht en de poolnachten. De voorzijde heeft de vorm van een driehoek en de zijkanten hebben een aantal rechthoekige lange stroken van verschillende hoogte. Je kan binnen gaan kijken voor 40 NOK. Vlakbij de kerk vindt je de kabelbaan Fjellheisenkan. Hiermee ga je naar de 421 meter boven zeeniveau gelegen berg Mount Stor on Fløya. Je kan er genieten van een panorama over de stad en de omgeving. Wijzelf hebben dit niet gedaan. Maar vanaf de kerk hadden we wel zicht op de 1016 meter lange Tromsøbrug die over het water naar het eiland Tromsøya gaat. In het midden is een extra hoog gedeelte waar de grote cruise- zeeschepen onderdoor kunnen. We reden over de brug naar hete eiland waar het stadscentrum en het vliegveld is.
We hadden ons hotel aan de rand van het centrum en hebben wat door de stad gelopen. Aangezien Tromso de enige grote stad in Noorwegen is die bij de aftocht van de Duitsers in 1944 niet in brand werd gestoken zijn er nog vele oude houten huizen te zien. Bijvoorbeeld rond de Rådhusgate staat de kleine houten katholieke Mariakerk wat de kleinste kathedraal ter wereld is. We hebben heerlijk door de stad en langs de kade gelopen. We hadden het weer mee. Het was zeer zonnig en goede temperatuur om op een van de weinige terrassen te gaan zitten. Bij de haven zagen we ook een van de schepen van de Hurtigruten de MS Finnmarken. De Hurtigruten is nog steeds een lijndienst die vooral passagiers maar ook vracht vervoert over de oude postboot route tussen Bergen en Kirkenes. De MS Finnmarken zagen we aan de einde van de middag ook vertrekken en onder de Tromsøbrug doorvaren. Vooral rondom de haven bij de brug zijn diverse restaurants en cafés te vinden waar men wat kan eten en drinken. Alleen de prijzen zijn voor Nederlandse begrippen natuurlijk wel duur. Maar dat is in heel Noorwegen zo. Een biertje van 400-500cl kost ca. €11. Een hamburger menu bij Burger King ca. €14, hoofdgerecht vanaf ca. €20, -. Je moet wel rekening houden dat in vele restaurants-bars men zelf aan de kassa-bar moet bestellen en zelf op moet halen. Dit kwamen we in Noorwegen vaak tegen.

Vanaf Tromsø reden we in prachtig weer (ca. 20ºC - 8 uur vertrek) met vrijwel blauwe onbewolkte lucht over de prachtige Nationaal-Toeristische Route - Nasjonal Turistvei FV862 - Fv86  ( Fylkesveier 86 – provinciale weg ) naar de veerboot Brensholmen - Botnhamn. We vertrokken in Brensholmen om 10.35uur i.p.v. 10.15uur wat de normale tijd was. Vanaf Botnhamn vervolgden we onze weg over het eiland Senja langs fjorden en de ruige westkust met hoge rotskusten. Niet ver van de volgende veerboot (ca. 14km) bij Hamn i Senja stopten we bij een prachtige plek voor de lunch. Een aanrader. Bij Grylleford vertrok de ferry naar Andenes. Hier namen we afscheid van onze chauffeur en bus en gingen te voet met onze koffers de boot op. De boot vertrok ca.15uur en we deden er ongeveer 1.40 uur over om in Andenes te komen. Aangezien we in open zee waren was het ondanks het mooie weer toch fris.

In Andenes de meest noordelijke plaats van het eiland Andøya en de provincie Nordland hebben we een walvissafari gemaakt. We hebben daar een potvis ( Physeter macrocephalus – Sperm whale ) gezien. Kijk voor meer informatie op de pagina van Andenes.