Kibale Forest Chimpansee - Vakantiebestemming.info

Afrika > Oeganda

Oeganda
Chimpansee
Kanyanchu Primate Walk - Chimpanzee Habituation Experience (CHEX)
Foto en Diashow Kibale Forest

Kibale Forest National Park - Kanyanchu Rest Camp - Oeganda
Kibale Forest National Park - Chimpansee - Oeganda

Oeganda hebben we tot nu toe twee maal bezocht, n.l. in 2007 en 2009. Hierbij zijn wij beide keren naar Kibale Forest National Park geweest. De eerste keer kwamen we van Murchison Falls National Park waarna we via Hoima door een mooi landschap naar Kibale Forest National Park zijn gereden. De afstand was anders te groot. we door een mooi landschap gereden naar Kibale Forest National Park. Onderweg zagen we veel bomen soms met mooie gele, rode of blauwe bloemen. Maar ook veel kleine dorpjes en veel bananenbomen. In Oeganda kom je veel bananenbomen tegen. Bananen worden buiten normaal uit de hand eten ook als Matoke gegeten. Matoke is een puree van bananen gemaakt. Je ziet onderweg ook veel mensen met bananen achter op de fiets rondrijden onderweg naar markt of verzamelplaats. Soms zagen we langs de kant van de weg vrachtwagens staan met massa's mensen erom heen met ieder grote trossen bananen om te verkopen aan handelaren.

Maar van de bananen maakt men ook een alcoholische drank Waragi. Onderweg kwamen we enkele keer langs illegale stokerijen. Bij een zijn we gestopt. Men brouwde daar op primitieve wijze de sterk alcoholische drank. Eerst liet men de bananen onder zeil gisten. Als dit goed was werd er het sap uitgeperst en werd het in metalen vaten gedaan. Deze werden warm gestookt met een houtvuur. Het sap ging koken en via een opening met een slang ging het distillaat naar een jerrycan. Deze kan stond in koud water zodat het distillaat afkoelde en vloeibaar was. Zo kreeg men Waragi een sterk alcoholische drank. Voor officiële verkoop ligt het alcoholpercentage rond de 40%. Maar bij de illegale stokerijen kan het oplopen tot circa 80%. We hebben een klein beetje geprobeerd. De smaak heeft wat weg van sterke jenever.

Kibale Forest National Park - Chimpansee - Oeganda

Kibale Forest National Park is een nationaal park in het westen van Uganda ter bescherming van het regenwoud. Samen met Queen Elizabeth National Park is het een belangrijk ecotoerisme en safari bestemming populair om zijn populatie van gehabiteerde chimpansees en 12 andere soorten primaten. Soorten die men kan tegenkomen zijn Vervet, Red-tailed, L-Hoest’s en Blue Monkey’s. Daarnaast Grey-cheeked Mangabey, Red Colobus, Black and White Colobus, Olive Baboon en natuurlijk de Chimpansee. Naast de apen heeft men ook grotere zoogdieren. Men kan er tegenkomen o.a. leeuwen, luipaarden, bosolifanten, buffels, nijlpaarden, diverse zwijnen. Ook zijn er veel vogels ongeveer 335 soorten. Beste plaats om vogels te spotten is het Bigodi Wetland Sanctuary in de nabijheid van Kibale.In Kibale National park zijn circa 1400 chimpansees waarvan circa 320 aan mensen gewend zijn. Deze zijn in 3 groepen verdeeld. Wij gingen op zoek naar een groep van 120 stuks.

We sliepen toen in Kanyanchu Rest Camp. We sliepen toen in een Banda kleine stenen gebouwtjes met twee eenpersoonsbedden en een kleine douche. Het douchewater werd in de late middag warm gestookt door middel van een houtvuur onder een metalen ton en wc moesten we gebruiken in de buurt van het Uwa kantoor / kantine. Er was ook een wc in de nabijheid van de Banda's dit was een open gat wc die niet erg fris rook. Maar deze accommodatie is enkele jaren later gemoderniseerd. Nu is het een exclusieve eco-lodge gelegen in het park zelf. De naam is gewijzigd in Primate Lodge en het is nu een exclusief camp met 8 luxe safari tenten, 7 comfortabele bos cottages, een avontuurlijke boomhut en een campsite. Toen wij er waren was het in ieder geval een ideale locatie. De wandelingen vertrokken dichtbij aangezien het hoofdkantoor van de Uganda Wildlife Authority (UWA) dichtbij was.

Kibale Forest National Park - Oeganda - Informatie / toeristencentrum
Kibale Forest National Park - Chimpansee - Oeganda

De tweede keer kwamen we vanaf Queen Elizabeth National Park via Lake Nkuruba Nature Reserve naar Kibale. We sliepen hierbij net buiten het park in Chimps Nest. We sliepen hier in een prachtig gelegen boomhut. Deze hadden we al ruim 1 jaar van tevoren besproken. De boomhut lag circa 15 minuten van de bar en restaurant gebouw ruim voorbij de Banda’s. Het bestond uit twee lagen te bereiken via een trap. Eerste laag was een veranda en daar lag de wc en douche waarna we via een wat lastige draaiende trap naar de tweede etage konden. Hier was het slaapgedeelte, een twee en eenpersoonsbed met klamboe. Rondom was op ooghoogte een soort raam gemaakt met fijn gaas. Hierdoor konden we vrijwel rond kijken over de boomtoppen. In de laatste ochtend hier kregen we ontbijt (niet standaard op verzoek van onze reisleiding) bij onze tree house op het terras. Hier heerlijk het eenvoudige ontbijt genuttigd en genoten van het prachtige uitzicht op het regenwoud. We zagen Red–Tailed Colobussen met zijn lange rode staartpunt hoog in de bomen rondslingeren. Ook nog een andere aapsoort gezien.

In het Nationale Park zijn er twee mogelijkheden om chimpansees te zien. Je kan een halve dag op zoek gaan naar deze indrukwekkende mensapen of een hele dag tijdens de Chimpansee Habituation Day Kibale. De eerste tracking – wandeling duurt maximaal ca.3uur, 150USD incl. gids en entree Kibale, vertrek 8 en 14uur. De Habitition Day begint in de vroege morgen tussen 6.00-6.30uur tot ca. 19uur, 220USD incl. gids en entree Kibale Forest (prijzen van site UWA 13-9-2014). Wij hebben deze trackings beide gedaan.

Kibale Forest National Park -  Oeganda
Kibale Forest National Park - Chimpansee - Oeganda

De eerste maal zouden we een jungle wandeling maken op zoek naar chimpansees. Na het ontbijt moesten we verzamelen bij het kantoor / voorlichtingscentrum van de UWA ( Uganda Wildlife Authority. Deze lag naast de kantine niet ver van onze Banda’s. Na inschrijving werden we in 3 groepen verdeeld van maximaal 6 personen. Voor vertrek kregen we een briefing wat we wel en niet mochten doen tijdens de chimpansee trekking. Hierna ging elke groep een andere richting in. Wij lopend en de andere twee groepen met de auto. We zouden van 3 hoeken naar elkaar toelopen om de kans van het zien van chimpansee te vergroten. De rangers hielden namelijk contact met elkaar. Wij vertrokken al lopend van de kantine direct het regenwoud in. We moesten de volgende regels in acht nemen. Geef geen eten, afstand bewaren van minimaal 8 meter, niet flitsen bij foto's maken en geen afval in het bos achterlaten.

Vrij snel zagen we apen. De Black-and-White en de Red Colobus monkey. We zagen de grote lange staarten en met moeite de kopjes. De wandeling liep door dicht begroeide soms bijna ondoordringbaar bos. Soms over wildpaden maar ook wel eens dwars door de begroeiing. Daarom moesten we uitkijken voor takken, dorens e.d. Ook stopten we regelmatig om te kijken of er aanwijzingen waren. Na 1 1/2 uur lopen zagen we de eerste aanwijzing: chimpansee poep waarschijnlijk van de nacht ervoor. Maar van de chimpansee niks te zien. Regelmatig ging de ranger een zijpad in om te kijken en had hij contact met zijn collega's. Daardoor werden we na 2 1/2 uur lopen beloond. We zagen onze eerste Chimpansee.

Kibale National Park - Chimpansees - Oeganda

Deze zat op ongeveer 20 meter afstand rustig tussen het struikgewas. Maar we hadden meer geluk. Kort erna zagen we een tweede en iets verder op een wat opener plek op een grote omgevallen boomstam met 6 chimpansees erop. Ze waren elkaar aan het vlooien, in het Engels noemt men dit Grooming . Heel mooi om te zien hoe sociaal ze zijn. Verder rond de boom nog andere soortgenoten minimaal 10 stuks. Totaal hebben we er ruim 1 uur naar staan kijken, hoe ze aan het vlooien waren, aan het eten waren of gewoon wat rondliepen. Af en toe liep er een weg soms zelfs op een afstand van 3-4 meter van ons af of ze klommen in de boom. Na een tijdje observeren begonnen een groot aantal chimpansees te roepen en te krijsen. Een heel kabaal. Was wel even slikken. Het was niet zo dat ik het echt bedreigend vond maar het kabaal was wel indrukwekkend. We zaten ondertussen toch op een minimale afstand van 8-10 meter afstand naar ze te kijken en hun af en toe naar ons. Totaal was het een heel indrukwekkend ervaring een om nooit te vergeten. Na het uur zijn we dwars door de jungle gelopen totdat we bij een landweg kwamen. Hier zijn we richting kamp gelopen totdat de ranger ontvangst had om de chauffeurs/reisleiding te bellen om ons op te halen. Totaal hebben we 4 1/2 uur over de chimpansee track gedaan. Hierna zijn we naar Fort Portal gereden Als mooie afsluiting van Kibale Forest National Park zagen we nog een chimpansee en wat bavianen de weg oversteken. Daarna langs theeplantages die hier veel zijn kwamen we in Fort Portal aan. We sliepen hier in het Ruwenzori View Guesthouse.

Kijk voor de Chimpanzee Habituation Experience (CHEX) op de volgende pagina over de chimpansee in Kibale Forest National Park.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________