Introductie Galapagos eilanden - Vakantiebestemming.info

Introductie Galapagos eilanden

Amerika > Galapagos eilanden

Na onze rondreis over het vastenland van Ecuador met bezoek aan diverse steden en Nationale Parken gingen we vanaf de luchthaven van Guyaquil -José Joaquín de Olmedo International naar de Galapagos eilanden. We vlogen met een binnenlandse vlucht met (Lan Airways – AeroGal) in circa 1.10uur naar San Cristobal een van de Galapagos eilanden. De Galapagos eilanden liggen ongeveer 1000km van het vasteland van Ecuador in de  Grote Oceaan  of Stille Oceaan. Het eilandenrijk bestaat uit veertien grote en zes kleine eilanden en een veelvoud van kleine eilandjes en rotspunten. Het totale landoppervlak is circa 8.000 km² groot.

Voor het inchecken moet je je bagage laten checken bij een controlepost van de Galapagos eilanden. Men mag bepaalde voedingsmiddelen, fruit,  planten, zaden en bepaalde andere dingen niet meenemen. De bagage werd gecontroleerd waarna de bagage met een tierap werd dichtgemaakt. Handbagage kreeg een label. Daarna naar een loket waar onze gegevens werden gecontroleerd met ons paspoort op een migratieformulier. Hier moesten we 10USD dollar betalen. Dit formulier plus betaalbewijs krijg je mee. Bewaar deze goed tot je vanaf de Galapagoseilanden vertrekt anders mag je nogmaals betalen. Bij aankomst op het vliegveld van San Cristobal wat eigenlijk meer een hal is die aan twee zijdes open is en verdeeld is in een aankomst en  vertrekgedeelte gingen we door de douane. Je moest hierna een soort toeristen belasting betalen van 100USD. Het hotel en onze verblijfplaats San Cristobal lag slechts enkele minuten vanaf het vliegveld.

Op de galapagos eilanden hebben we diverse eilanden bezocht n.l.  San Cristobal, Floreana, Isabela en Santa Cruz.

Galapagos eilanden - Zeeleeuw - San Cristobal
Galapagos eilanden - Ecuador - San Cristobal

Op San Cristobal wat een niet al te grote plaats is (ca 5400 inwoners) hebben we het Galapagos National Park Visitor Center bezocht waar uitleg was over het eiland en bescherming ervan. Daarna een wandeling gemaakt over grotendeels een betonnen pad naar een uitzichtspunt bij Frigatebird Hill waar we uitzicht hadden op kliffen en de zee. Helaas weinig fregatvogels die men hier vaak zou kunnen zien. We zijn daarna naar beneden gelopen naar een strandje waar men kon zwemmen en waar ook vele Galapagos zeeleeuwen (Zalophus wollebaeki)  waren die er lagen, zwommen of met elkaar bezig waren. Om het strand over te lopen moest je goed uitkijken om niet te dicht bij te komen. Ze waren konden dan soms wat agressief zijn. Vooral diegene met jong.

In de plaats zelf was een boulevard langs de zee. Je hoefde niet ver weg om zeeleeuwen te zien. Je zag ze gewoon op de strandjes, op de boulevard, liggend op speeltoestellen en banken. Vaak lagen ze te luieren. Ook op de stenen langs de stranden zeeleguanen en kleine krabben.  We waren verrast dat we zo dichtbij komen komen.

Vanaf de haven van San Cristobal Puerto Baquerizo Moreno gingen we in circa 3 uur  via  Floreana eiland naar het  eiland  Isabela   het grootste eiland van de  lt Galapagoseilanden maar met slechts ca.2200 inwoners. Bij Floreana stopten we iets van de haven af en werden met een watertaxi aan land gebracht. Het eiland heeft slechts ongeveer 100 inwoners en enkele restaurants. Bij aankomst moesten we daarom onze lunch alvast reserveren zodat men alles kon voorbereiden. We gingen vanaf de haven Puerto Velasco Ibarra  naar de highlands van het eiland. We gingen naar Corral de Tortugas waar we een korte wandeling maakten. Het was hier te merken dat we wat hoger waren (eiland=173 m2  en max.640 m hoog) We zagen hier binnen een grote omheind bosgebied enkele grote en oude landschildpadden. Hierna liepen we een helling op naar een uitzichtspunt. Het was wel fris en tevens bewolkt en regenachtig toen wij er waren. Daarom weinig uitzichten. Wel was er een oude rotswoning. Daarna terug naar de haven voor lunch. In de haven vele grote aantallen zwarte en ook rood/bruine zeeleguanen op de lavastenen langs de kust. Er waren kleine maar ook van ca.35-40cm grootte. Het zijn aparte beesten met een soort hanenkam meestal wit en een brede aparte kop.

Galapagos eilanden - Ecuador - Pelikaan - Santa Cruz
Galapagos eilanden - Ecuador

Galapagos eilanden - Ecuador - Floreana

In Isabela kwamen we laat in de middag aan en gingen na een korte stop bij hotel om bagage af te geven direct naar een waterplas waar enkele roze flamingo’s waren (max11 stuks) Ze waren mooi en regelmatig kwamen ze aangevlogen of vlogen ze weg. Een prachtig gezicht hoe ze met hun lange nek gestrekt evenwijdig met lichaam vliegen.

Op de Galapagos eilanden niet ver van Isabela eiland vindt je het onbewoond vulkanische eiland Islet Las Tintoreras. Je bereikt het eiland met de boot in ongeveer 10 minuten vanaf Puerto Villamil (Isabela eiland) Het heeft een smalle baai met prachtig blauw water en onderweg kan je zeeleeuwen (Galápagos sea lion - Zalophus wollebaeki) kleine galapagospinguïns (Spheniscus mendiculus) en zeeschildpadden tegenkomen. Ik vond het al uniek. Wij waren er in juni.

Op het eiland is er een mogelijkheid om een korte wandeling te maken van ca. 1uur. Het landschap bestaat uit merendeel zwart lavagesteente (grote brokken) met vaak witte korstmossen erop en rond de oevers mangrovebossen.

Galapagos eilanden - Zeeleeuw - Isabela
Galapagos eilanden - Ecuador - San Cristobal
Maar het mooiste vond ik de plek waar honderden kleine zeeleguanen bij elkaar op een kleine oppervlakte zaten. Ze zaten dicht op en bij elkaar met vaak de kopjes naar elkaar toe. Een prachtig schouwspel. Je moest gewoon oppassen dat je niet op een van deze beestjes ging staan. Rond deze plek was ook een soort tunnel! (doorgang) van de zee waar ca.10-15  witvinhaaien rond zwommen. Een zeeleeuw zagen we regelmatig de haaien opjagen. Heel apart. Rond de oevers waren verder vele zeeleeuwen.

Rond het eiland kon je verder snorkelen in enkele andere tunnels! die er waren. Hier waren ook diverse witvinhaaien, zeeleeuwen en pinguïns  in de buurt.

Na Isabela Island zijn in de middag in ongeveer 2 uur naar het eiland Santa Cruz gevaren. We kwamen aan in de haven  Puerto Ayora . Hier hebben we een bezoek gebracht aan het Charles Darwin Instituut. Hier word onderzoek en fok van schildpadden van de Galapagoseilanden gedaan om deze te behouden en te beschermen. Bij het centrum diverse omheinde plekken waar diverse schilpdpadden zaten en ook zagen we waar de jonge schildpadjes zaten.

Galapagos eilanden - Zeeleeuw
Galapagos eilanden - Ecuador -  Santa Cruz - Mangrovebos
In  Puerto Ayora op Santa Cruz is het erg toeristisch. Hier vele restaurants, , bars en toeristische winkels. Vele boten in en rond de haven. In een van de openluchtrestaurants was men verse vis aan het schoonmaken. Deze verkocht men aam de plaatselijke bevolking of aan diegene die er wilde eten. Rondom de plek waar de vis schoongemaakt werd waren vele pelikanen en zeeleeuwen die op de afvalresten zaten te wachten. Heel apart om dit te zien.

Na Santa Cruz gingen we weer terug met de boot naar San Cristobal waar we nog een middag en avond hadden. We genoten nog steeds van de vele zeeleeuwen die hier langs de boulevard en strandjes lagen. In San Cristobal hebben we deze het meeste gezien. Vanaf San Cristobal vlogen we weer terug naar Guyaquil waar we na een tussenstop terugvlogen met KLM naar Amsterdam Schiphol.

De reis naar Ecuador en Galapagos eilanden was de eerste kennismaking met het Amerikaanse continent.