Tsaranoro vallei - Andringitra - Vakantiebestemming.info

Afrika > Madagascar
Tsaranoro vallei - Andringitra gebergte
Madagascar

Na ons verblijf in Ranomafana zijn we in rustig tempo naar de Tsaranoro vallei met het Andringitra gebergte. De rit ernaar toe was door landbouwgebied met weer vele terrassen. We stopten regelmatig op mooie uitzichtpunten. In Ambalavao keken we even bij een taxi bus verzamelplaats waar het een komen en gaan was van volgepakte busjes zowel binnen met passagiers als buiten met hoog opgeladen bagage o.a. grote koffers, zakken met houtskool.

Ook bezochten we een grote Zeboe markt aan de rand van de stad Ambalavao. Deze word op woensdag en donderdag gehouden. Hier honderden runderen in een omheinde ruimte. Deze Zeboe’s of bultrund (Bos taurus indicus) werden hier verkocht waarna ze eventueel in een drijfhok gezet werden voordat ze in een truck geladen werden. Ook werden de Zeboe’s over de weg naar de plaats van bestemming gedreven. Bij de markt hadden we ook zicht op gebergte rondom en een plaatselijke kerk op een heuvel.

Hierna reden we verder en stopten bij Anja Park - Anja Community Reserve een privéreservaat in het Centraal Hoogland van Madagaskar aan de Route nationale 7, 10 km ten westen van Ambalavao. Dit klein bosgebied van 30 hectare maakt deel uit van de subtropische bossen van Madagaskar die tot aan de voet van een berghelling liggen en het terrein is voor een groot deel bezaaid met rotsblokken.

We maakte een korte wandeling van ca.45 min. door dichtbegroeid bos op zoek naar ringstaartmaki's - Lemur catta waar het reservaat bekend om staat. De honderden maki's leven in de wouden en op de rotsen van de berghelling en hebben een dikkere vacht dan soortgenoten in de drogere regio's van het eiland aangezien het hier kouder kan zijn. In het begin zagen we een mooi meer met blauw bloeiende waterplanten en hooggebergte op de achtergrond. We hoefden niet ver te lopen of we zagen al een groepje ringstaart maki’s. Wat een schattige wit/zwarte lemuren met een lange dikke staart en een spits kopje met zwarte neus. Ze waren aan het eten van de bladeren en wat vruchtjes uit de boom. Ze verplaatsten zich regelmatig door zich af te zetten aan de boom en zo weg te springen naar de volgende boom soms enkele meters ver. Of ze liepen over de takken en sprongen zo naar de volgende boom. In het park zagen we 2 groepen van ca.8 stuks. Het zien van deze Maki’s was een van de redenen om naar Madagaskar te gaan.
Na het park gingen van de hoofdweg af. Vanaf hier reden we 1uur over een slechte zandweg naar het kleine plaatsje Vohitsaoka. Daarna stapten we over op een 4wd truck met aan beide zijde banken waarmee we nog 1 uur naar Tsaranoro reden. Deze bestaat uit een vallei en bergmassief en ligt aan de rand van het Andringitra Nationaal Park in het zuiden van Madagascar. Na ca.20km bereikte we onze overnachtingsplaats Camp Catta gelegen aan de voet van de Tsaranoro klif. We sliepen hier weer in kleine huisjes. Simpel maar netjes. Verder waren er ook een soort kleine safari tenten. Eten was goed. Je kon kiezen tussen een menu met enkele gerechten.

Camp Catta ligt in een klein bos wat ook het leefgebied is van de Ringstaartmaki – Ring tailed lemur - Lemur catta. Daardoor zagen we ze regelmatig langskomen en zo konden we ze goed observeren vanaf o.a. het terras. Het was een grote groep denk wel min.20 stuks die door de bomen klommen, blaadjes en vruchten aten en van boom tot boom sprongen. Ook zaten ze regelmatig te relaxen op het grote dak van het restaurant. Ze waren ook allerlei verschillende geluiden aan het maken. Soms wat knorrende, piepende, schelle geluiden en zelfs een wat leek op een kakelende kip.

In de Tsaranoro Vallei zie je verschillende hoge bergen waaronder de Imarivolanitra vroeger de Pic Boby genoemd, 2658 m de 2 na hoogste berg van Madagaskar en de Pic Bory 2630m en direct bij het Camp de berg Tsaranoro 1970m. Voor avonturiers zijn er talrijke klimroutes op de granieten rotswanden en men zou zelfs kunnen paragliden.

Wijzelf gingen een bergwandeling van ca.6uur maken naar de top van de berg Cameleon 1970m. Deze ligt aan de andere kant van het camp waarbij je ca.650m stijgt en daalt over smalle bos en bergpaden. De paden gaan af en toe vlak langs rotswanden en kloven. Daarom moet je geen hoogtevrees hebben.  Wat ervaring met bergwandelen zou fijn zijn.

De wandeling ging vanaf Camp Catta door bossen naar een natuurlijk bad. Volgens gids niet aan te raden om te zwemmen. Hier enkele kleine poelen waar het water via kleine stroompjes in stroomden. Vrij snel erna eindigde de bossen en begon de klim naar de Cameleon. Eerst over paden met nog redelijk brede stukken en onderweg enkele stroompjes. Wat hoger begon het pad meer bergachtig en onregelmatiger te worden en wat steilere stukken. Als je de berg bekeek kon je met wat fantasie er de vorm van een kameleon in zien. De klim duurde ca.1uur waarna we de top bereikten. We hadden helder weer dus prachtige uitzichten over het landschap rondom met enkele dorpjes beneden. Ook de verschillende bergtoppen rondom waren goed te zien. De afdaling naar beneden ging  vrij snel en duurde ca.1uur.  We kwamen bij een hotel en een klein dorpje met eenvoudige huisjes vaak 2 verdiepingen. Onderste voor opslag of vee. Bovenste om in te wonen. We liepen nog langs een 2de dorpje. In de dorpjes waren veel kinderen en was men wat werkzaamheden aan het doen zoals rijst ontdoen van vezels. De wandeling duurde met lunchstop (sandwich meegenomen) 6 uur en was zeker de moeite waard.

Na de Tsaranoro vallei gingen we naar Isalo National Park.