Murchison Falss - Game Drive - Vakantiebestemming.info

Foto en Diashow Murchison Falls National Park

Murchison Falls National Park - Ferry bij  Paraa - Victoria Nile
Murchison Falls National Park - Oeganda - Nijlpaard - Hippo

Nadat we vanuit Jinja via Masindi naar Murchison Falls gereden waren zijn we de volgende dag vroeg opstaan. We wilden de Paraa motor Ferry halen waar we de Victoria Nile mee wilde oversteken. Het park is namelijk in twee stukken is verdeeld door de rivier en men kan deze oversteken met de kleine Paraa auto Ferry. Deze ferry vertrekt vanaf het zuidelijke naar het noordelijke gedeelte elk uur vanaf 7uur tot 19uur (uitgezonderd 13uur) en verbindt deze met elkaar. Wij pakte de eerste om 7.00uur. Op de ferry konden circa 8 auto's/busjes mee met natuurlijk de passagiers. Aangezien we vroeg waren zagen we op de ferry de zonsopkomst. Een prachtige mooie rode zonsopkomst. Aangekomen op de andere oever stapte een ranger van het UWA ( Uganda Wildlife Authority ) in onze bus om aan onze eerste Game-Drive te beginnen.

In eerste instantie reden we door een wat bosrijker gebied. Maar het werd al vlug wat opener tot we bij een savanne gebied kwamen. We zagen veel beesten eerst veel Uganda Kob een soort grote impala maar ook Hartebeesten en Rothchild giraffen. De giraffe hebben een vlekkerig patroon die voor elk individu anders is. Hoe donkerder het patroon hoe ouder de giraffe is. Op een gegeven moment werd de ranger gebeld dat er een leeuwin gezien was. Wij er snel naar toe. Deze leeuwin lag langs een pad waar we al langs waren gereden. Zij lag lui bij een boom en keek af en toe wat er allemaal rondom haar gebeurde. Ondertussen stonden er circa 7-8 wagens te kijken vanaf een afstand van circa 10meter. Ze bleef een hele tijd liggen. Wij zijn maar zelf verder gereden.

Murchison Falls National Park - Uganda Kob - Uganda
Murchison Falls National Park - Oeganda - Landschap met Uganda Kob
Murchison Falls National Park - Oeganda - Uganda Kob
Murchison Falls National Park - Landschap - Uganda
Murchison Falls National Park - Oeganda - Uganda
Murchison Falls National Park - Uganda - Landschap

Na ongeveer 2 1/2 uur zagen we olifanten langs het pad. Ze staken ook het pad over. Hele kuddes soms toeterend en dreigend omdat ze zich waarschijnlijk bedreigd voelden. Totaal waren het er echt veel. Ik schat wel 40 stuks. Er waren jonge olifantjes, vrouwtjes maar ook zeer grote bullen. Heel indrukwekkend om deze grote beesten te zien en te ervaren hoe ze zich gedragen als ze zich bedreigd voelen. Na de olifanten zijn we weer teruggereden richting ferry. Hier stapte de ranger uit. Wij gingen naar de Paraa Safari Lodge. Hier gingen we lunchen. Dit luxe hotel ligt op de noord bank van de Nijl waar we ook zicht op hadden. Aangezien we eigenlijk te vroeg waren voor lunch hadden we keuze uit beperkte gerechten. Maar moet zeggen was zeer goed. Ik zelf had Victoriavisfilet met een kerrie saus wat heerlijk was. Een keuken die aan te raden is.

Na de lunch zijn we het ferryvertrekpunt gegaan waar vlakbij de boot voor de rondvaart naar de voet van de waterval vertrok. Zie hiervoor de pagina boottocht over de Victoria Nijl. De volgende dag vroeg op want we hadden een extra Game-Drive. Dit was buiten het programma. We gingen weer naar de motor ferry bij Paraa waar we weer om 7.00uur mee overstaken. We reden grotendeels dezelfde route als gisteren. Af en toe hadden we een kleine routeafwijking. Tijdens deze Game-Drive zagen we helaas wat minder beesten. Het weer was ook wat slechter, zwaar bewolkt maar gelukkig alleen in het begin motregen. Maar ons hoogtepunt tijdens deze drive was wel de ontmoeting met 2 leeuwinnen en 2 leeuwen. Ze waren nog niet zo oud, de mannetjes hadden mooie korte manen en een mooi afgetekende kop. Prachtige beesten om te zien. We hebben een tijdje naar het gedrag van deze leeuwen gekeken.

Murchison Falls National Park - Landschap met giraf
Murchison Falls National Park - Uganda - Landschap met giraf en jong
Murchison Falls National Park - Oeganda - Landschap met giraf
Murchison Falls National Park - waterbok - Waterbuck
Murchison Falls National Park - Uganda - Kevers - Beatle
Murchison Falls National Park - Uganda - Hartebeest

Maar we zagen ook weer wat olifanten bij een moeras bij de Delta. Ondanks het weer was het toch een geslaagde Game-Drive. Ook het landschap wisselde wat bosrijk naar acacia/palmbomen bossen via savanne naar het deltagebied van Lake Albert. Om 11.00uur pakte we de ferry terug naar het camp. Na een lunch zijn we naar Hoima gereden over gravelwegen. Soms goed soms wat slechter berijdbaar. Maar toch altijd nog beter dan vele asfaltwegen waar soms zeer grote gaten inzaten. Vanaf Murchison Falls zijn we vanaf Red Chilli Rest Camp via Bulisa in het Bugungu Game Reserve, Bukumi en Biso naar Hoima gereden. Een mooie rit door een mooi landschap door bossen, kleine rommelige dorpjes en soms zicht op Lake Albert. We kwamen ook wat Bavianen en Velvet Monkeys tegen die in de buurt van de weg liepen.

In Hoima hadden we een tussenstop en overnachten we in het Hoima Kopling Hotel. Hoima vond ik een rommelig stadje waar veel huizen of niet af of slecht onderhouden waren. Wij zijn voor etenstijd even het stadje ingegaan. Hebben hier samen met enkele groepsleden wat gedronken op een terrasje van een klein barretje. Konden zo de bevolking observeren. Tegenover het terras stonden enkele eetkraampjes waar men eten kon kopen. Tijdens ons drankje hadden we een korte heftige regenbui. Iedereen probeerde zo vlug mogelijk een schuilplaats te vinden. Na de overnachting in Hoima zijn we doorgereden naar Kibale Forest National Park.

Murchison Falls National Park - Leeuwen - Uganda
Murchison Falls National Park - Leeuw - Uganda

_____________________________________________________________________________________________________________________________________