Volcanoes N.P. Golden Monkey - Vakantiebestemming.info

Volcanoes National Park

Rwanda - Wandeling naar Golden Monkey
Rwanda - Volcanoes National Park - Golden Monkey

Na ons verblijf bij Lake Kivu zijn we naar Musanze ( voorheen Ruhengeri ) gereden. Een niet al te lange rit van circa 62km over een goede asfaltweg. We sliepen in Musanze in hotel Muhabura. Een eenvoudig ingerichte kamer in een betonnen gebouwtje. Restaurant en bar lagen apart aan de straatkant. Het eten was er oké. We gingen vroeg naar bed want we moesten er de dag erna vroeg uit want we reden om 6.15uur naar het Headquarter in Kinigi. Hier moesten we om 7uur zijn. Vanaf hier vertrekken de Gorillatrackings en andere wandelingen. Wij gingen de Golden Monkey wandeling doen. Na inschrijving kregen we een korte briefing wat ons te wachten stond. Er was een grote groep circa 21 man. Na de briefing reden we met het Matoke tours busje in 30 minuten naar het vertrekpunt van de Golden Monkey wandeling. Dit was bij een aantal huizen. Vanaf hier vertrokken we via landbouwgebied met veel aardappels en braakliggend terrein naar het park. Tijdens het lopen hadden we uitzicht op een aantal van de vulkanen van het park. Enkele zaten helaas gedeeltelijk in de wolken. Na 45 minuten bereikten we de grens van het park. Deze grens is in Rwanda gemaakt van een stenen muur van ongeveer 75km die loopt tot de grens van Oeganda en de Democratische Republiek Congo. Deze muur is gemaakt met samenwerking van de bewoners van deze gebieden.Het geeft hun bescherming tegen het wild wat in het Nationale Park leeft zoals o.a. de buffels en bosolifanten. Deze kunnen door de muur hun landerijen en gewassen niet vernielen.In het park mag men niet roken. Daarom hadden we voordat we het park ingingen een korte pauze.

Rwanda - Volcanoes National Park -  Golden Monkey

We gingen daarna door de muur waarna we door een bamboebos liepen.De Golden Monkey´s waren niet ver weg. Na 15min moesten we onze tassen achterlaten en liepen met de 4 trackers naar de apen. Deze trackers waren hier al vanaf 5uur om ze in de gaten te houden. Ze zaten hoog in de boom waarbij ze regelmatig oversprongen naar andere bamboebomen. De apen zijn enigszins aan mensen gewend daardoor zagen we ze soms vanaf enkele meters en soms op de grond. Vaak etend van de bladeren van vooral de bamboeboom. Maar ook spelend en vechtend. De Golden Monkey groep die wij hebben gezien bestond uit circa 83 apen waarbij een dominant mannetje. De grotere waren mooi gekleurd met een oranjebruine vacht op rug en buik, verder was de vacht grijs-zwart. De kleur kwam af en toe door dezon mooi tot zijn recht. Het waren mooie apen waarbij we maximaal 1 uur bij mochten blijven. Daarna gingen we terug naar de muur om het park. Hier wachtte de helft van de groep die na ons ging. Na een korte pauze gingen we terug door de akkerlanden naar onze bus.Na de wandeling zijn we even de markt en een paar straten in het centrum van Musanze doorgelopen. Op de markt veel tweedehandsspullen zoals kleding, schoenen.Verder was er van alles te koop. In een kleine levensmiddelenwinkel bij de hoofdstraat wat boodschappen gedaan waarna we de middag verder vrij hadden.

Rwanda - Volcanoes National Park - Golden Monkey

De Golden Monkey (Cercopithecus kandti) is een levensvorm van de  Old World Monkey die je kunt vinden in de Virunga Volcanic Mountains van Centraal Afrika inclusief 4 Nationale Parken: Mgahinga in het zuidwesten van Oeganda – Volcanoes in Noordwest Rwanda - Virunga en Kahuzi-Biége in het oosten van de Democratische Republiek Congo. Hun leefgebied is beperkt tot hooggelegen bossen vooral in de nabijheid van Bamboe. Men dacht eerst dat deze soort een onderdeel was van de subspecies of the Blue Monkey (Cercopithecus mitis) De twee zijn vrijwel overal gelijk maar de Golden Monkey heeft een goudoranje vacht aan de boven en onderkant. De Golden Monkey hebben een leefgebied wat een overlapping heeft met het territorium van een groep Berggorilla’s. Er is niet zo heel veel bekend over hun gedrag. Ze leven in sociale groepen tot 30 individuen. Hun dieet bestaat vooral uit bladeren en fruit maar men denkt dat ze ook insecten eten. Door de geleidelijke vernietiging van hun beperkte leefgebied en de recente oorlogen staat de Golden Monkey op de Rode lijst van de IUCN  International Union for Conservation of Nature.

Mijn recentste stock photography op Dreamstime