Bwindi N.P. Berggorilla's - Vakantiebestemming.info

Bwindi N.P. Berggorilla's

Afrika > Oeganda
Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda - Berggorilla

Eindelijk was het zover, De Gorilla track. De dag waar we op zoek gingen naar de berggorilla's. Vanuit Kisoro waar we onze overnachting hadden vertrokken we erg vroeg  ( 6.15uur) richting Bwindi Impenetrable National Park. Eerst nog in het donker. Daarna met opkomende zon. Het uitzicht was fantastisch. Door berggebied reden we langs twee mooie meren Lake Mutolere en Lake Mutanda  langs landbouwterrassen, bananenbomen en wat bossen. Ondanks de slechts 35 kilometer duurde de rit circa 1 1/2 uur. Dit kwam omdat de zandweg vol met gaten en kuilen zat en tevens af en toe hellend was. Maar rond 8 uur kwamen we dan aan bij het headquarter en vertrekpunt van  de Uganda Wildlife Authority (UWA)

Hier werden we ingeschreven totaal 8 personen. Dit is bij de Nkuringo Gorilla Track het maximum. De paspoorten werden gecontroleerd met de kopieën die we van tevoren hadden opgestuurd en kregen daarna een briefing. Ten eerste werd uitgelegd wat de tracking inhield. We gingen eerst 8km met de auto tot ongeveer 2 km van de Kongo grens. Daarna zouden we gaan lopen. Het zou geen makkelijke tocht worden. Als we pech zouden hebben zouden we tot maximaal 17.00uur op zoek gaan naar de berggorilla's. En dit in bergachtig ondoordringbaar gebied. Hierna kregen we uitleg en instructie wat we niet mochten doen. Als we verkouden of grieperig waren mochten we niet mee, je kon dan de berggorilla’s aansteken met bacteriën die fataal konden zijn. Je kon dan grotendeels je geld terugkrijgen. Als we ze zouden zien moesten we als groep bij elkaar blijven en een afstand bewaren van circa 7 meter en mochten ze daarbij niet direct in de ogen kijken en mochten niet wijzen. En  in het geval een gorilla bv. een silverback aan het dreigen was moesten we blijven staan.

Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda - Berggorilla Track

De Gorillatrack kan een pittige tracking - wandeling zijn op zoek naar de Berggorilla's. Er zijn in Bwindi verschillende groepen en in eht grensgebied van Rwanda en Congo. De kosten van deze tracking zijn 600USD (verhoogd 2014) en voor eventuele drager van rugzak en hulp betaal je 20USD. Deit zijn vaak studenten die in roulatiesysteem de wandeling meelopen om zo hun studie te kunnen betalen. Zorg voor een goede conditie want de wandeling kan heel zwaar zijn afhankelijk van waar de berggroilla's zitten. Als je pech hebt kan je tot zonsondergang op zoek gaan naar de gorilla's en berg op en af gaan. Soms kan het zijn dat je over en door struikgewas moet om hellingen te beklimmen. Een paar goede doornproof tuinhandschoenen is aan te raden en een EHBO tasje voor kleine  wondjes die ej eventueel oploopt.

Na de briefing circa 8km verder gereden waarna we begonnen met de Gorillatrack. Over smalle paadjes langs huisjes en veel bananenbomen kwamen we langzaam bij de rand van de bewoonde wereld. Hier moesten we een lange steile glibberige helling af. Af en toe werden we geholpen door de dragers van onze rugzakken ( 10USD) Onderweg hadden we mooie vergezichten op het regenwoud van Bwindi Impenetrable National Park  tot de grens met Kongo. Na ruim 1 uur kwamen we bij een snelstromend riviertje die we overstaken via stenen. We werden hier weer geholpen door de dragers die zelf in het water stonden. Na het riviertje kwamen we snel bij een bufferzone die pas aangelegd was. Dit  om de gorilla's buiten de landbouwgebieden te houden. Hier was alles weggekapt en men had er planten en struiken met doorns geplant waar de gorilla's moeilijk doorheen konden. Dit was nu nog een vrij open vlakte omdat alles pas aangeplant was. Na een kleine 2 uur gaf de ranger een seintje dat we ongeveer 2 minuten verwijderd waren van de plek waar de berggorilla's waren.

Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda - Berggorilla Track

Op dat moment lieten we de rugzakken achter bij onze dragers. De verkenners die op zoek waren geweest stonden ons al op te wachten. Gelukkig hadden ze ze gevonden. Wij natuurlijk achter de rangers aan. Na zeer korte tijd zagen we in het struikgewas twee gorillavrouwtjes op circa 10 meter afstand. Ze zaten wat te rusten. Wij al
gelukkig dat we ze zagen. Maar kort daarvandaan op nog kortere afstand lag een blackback (mannetje) languit in de struiken. Eerst wat verscholen tussen de takken maar de rangers kapte ze wat weg zodat we goed zicht haden. De gorilla bleef gewoon rustig liggen. Af en toe keek hij even met zijn kop schuin naar ons. En wij verbaasde ons over hem met zijn grote handen waar hij soms mee achter zijn oren krabde tegen de jeuk. Hij liet ongeveer 10 minuten toe dat we bleven kijken. Daarna liep hij door het dichte struikgewas op zijn twee handen en voeten weg.

Maar gelukkig was dit nog niet alles want er waren er meer berggorilla's in de buurt. Op de helling recht voor ons zaten er twee bamboetakken te eten en een kleintje kwam langs gelopen. We probeerden zo dicht mogelijk bij ze te komen tot maximaal 7 meter. Maar soms liepen ze weg en kwamen ze zelf dichterbij tot zelfs 2-3 meter van ons af. Ze hadden ons bijna aan kunnen raken. Heel erg spannend allemaal. Mooi hoe ze aan het eten waren. Ze trokken de takken van de struiken, gingen met hun handen over de takken om de bladeren te verwijderen. Daarna gingen ze met de tanden de bast eraf halen. Het binnenste vonden ze waarschijnlijk lekker. Een hele tijd hebben we zo een aantal mannetjes en vrouwtjes geobserveerd totdat ze wegliepen en waarschijnlijk genoeg van ons hadden. Daarna werd het allemaal wat lastiger.

Om ze te volgen moesten we op een steile helling gaan lopen met veel humus / strooisel waardoor je voeten flink doorzakten en je niet zag waar je op stond zodat je af en toe flink in een gat liep. Ook moesten we soms over takken die half verrot waren. De rangers probeerden zo goed mogelijk een pad te maken door takken e.d. weg te kappen. Hierbij zagen we nog enkele gorilla's. Ik zag als een van de weinige van de groep op een vlak stuk op een afstand van circa 15 meter de Silverback lui tegen een boomstam zitten. Magnefiek, prachtig hoe hij daar zat met zijn bolle buik vooruit. Voor hem zaten 3-4 vrouwtjes die ook aan het rusten waren. Helaas voordat ik een foto kon maken gleed ik bijna van de helling af dus moest mijn evenwicht bewaren. Hierna liepen de Silverback en vrouwtjes helaas weg. De anderen van de groep hadden helaas pech want deze hadden langere tijd bij een ander mannetje gekeken. Het was bijna tijd om te gaan.

Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda - Berggorilla Track

Maar we hadden nog wat geluk. Er kwamen nog 3 vrouwtjes aanlopen over een grote boomstam. Mooi in het zicht maar wel wat verder weg circa 15 meter afstand. Was prachtig hoe ze over de stam liepen. Een vrouwtje ging een tijdje over een uitsteeksel hangen en daar wat luieren.

De ranger riep dat het tijd werd om te gaan "The last pictures". Ondertussen kwam er nog een grote blackback aangelopen uit het hellingbos wat verscholen. Maar helaas was het uur ruim om en moesten we terug. Had ook het idee dat de gorilla's er genoeg van hadden ze liepen steeds maar van ons weg als we dichterbij kwamen. Zoveel mogelijk over hetzelfde pad liepen we terug. Dachten dat er geen berggorilla's meer waren dus waren we wat luidruchtiger. Maar vlakbij waar we de eerste gorilla hadden gezien hoorden we ineens een luidruchtig waarschuwingssignaal van de tweede Silverback. Gelukkig liep hij tussen de struiken op 5 meter afstand van ons weg. Dat was even schrikken. Daarna snel teruggelopen naar de plek waar de rugzakken en de verkenners/dragers waren. Iets terug gingen we in de bufferzone lunchen. Hadden een lunchpakket van ons hotel Tourist Inn ( sandwich kip/kaas, ei, banaan, passievrucht, water = 8000 USch)

Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda - Berggorilla Track

Na 15 minuten liepen we via een stukje regenwoud weer naar het riviertje die we weer moesten oversteken. Daarna nog ongeveer 1uur via het hellend pad omhoog klimmen waarna onze bus ons op stond te wachten. Wij hadden geluk gehad. De volgende dag moest men heel wat meer moeite doen om de berggorilla's te zien. Ze hadden nog 1 1/2- 2uur langer moeten lopen op meer ondoordringbaar en moeilijk beloopbaar gebied om ze te vinden. En natuurlijk moest men ook langer terug. Helaas hebben ze slecht gezien verscholen op de berghellingen tussen struiken en bomen. Dus als men ooit de track wil lopen zorg voor een goede conditie. Na de tracking terug naar de UWA post waar we een oorkonde kregen. Daarna de mooie maar erg slechte weg weer terug naar Kisoro.

De dag van vertrek uit Kisoro zijn we weer richting Kabale gereden in 3 1/2 - 4 uur over weer hobbelige bergzandwegen. Vanuit Kibale naar een restaurant gereden waar we mooi uitzicht hadden op Lake Bunyonyi met zijn vele eilandjes. Hier gingen we met een bootje naar een van de eilanden. Voor verdere beschrijving van de eilanden zie pagina  Bushara Island / Lake Bunyonyi.

Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda - Berggorilla Track

Informatie Nkuringo Gorilla Groep afkomstig van www.bwindiforestnationalpark.com

Nkuringo Gorilla Group:  Is among the larger groups within Bwindi Impenetrable Forest and their Leader Silverback was the Nkuringo, however he passed away and the silverback Safari took his place.  The tracking-experience here is rather exciting and one requires being in sound Shape.  The Nkuringo Group as 19 members with 1 dominant male and 3 silver-backs!  You will encounter uncommon gorilla twins in this group which today are toddler.

The group is in general healthy with just a injuries sometimes from fights.