Bwindi Impenetrable National Park - Vakantiebestemming.info

Berggorilla

Oeganda - Buhoma
Buhoma - Uganda - Oeganda

Vanaf Musanze (Ruhengeri - Rwanda) gingen we vroeg weg om naar Oeganda te rijden ( 7uur Rwanda tijd ) Binnen 30-45minuten waren we bij de grens over een goede geasfalteerde weg. Eerst moesten we ons uitschrijven in Rwanda en kregen hier een uitreisstempel. Daarna voorbij de slagboom naar de grenspost van Oeganda. Meteen veranderde de weg van asfalt in grindweg. Eerst uitschrijven in een apart gebouwtje door een niet al te vriendelijke man. Kreeg een klein papiertje mee met een handtekening erop. Daarnaast naar een ander gebouw waar we 50USD p.p. moesten betalen voor een visum en stempel in ons paspoort. Nadat alles weer opgeschreven was en we een kwitantie kregen konden we na circa 45 minuten (redelijk snel voor Afrikaanse begrippen) onze reis vervolgen naar Kisoro – Oeganda   ( Tijdsverschil Rwanda + NL – Oeganda is 1 uur ) Onderweg uitzichten op de vulkanen van het Virunga en Volcanoes National Park op het grensgebied van Oeganda – Rwanda – Democratische Republiek Congo. In Kisoro geld gewisseld en wat boodschappen gedaan bij een kleine supermarkt.( Koers 17 juli 2009 1 € = 2300 Uganda Schilling )

Kisoro bestaat uit een hoofdstraat, een kant asfaltweg en aan de andere kant grindweg met ertussen een brede strook gras. Heel erg stoffig allemaal. Bij hotel Travelers Rest koffie gedronken en wat kleins gegeten. Travelers Rest is een hotel wat beheerd wordt door een Nederlander. Is duidelijk te zien in de inrichting en de sfeer. In het hotel kan je traditionele maskers kopen uit diverse landen. Ze zijn niet erg goedkoop maar ze zijn wel uniek.

Bwindi Impenetrable National Park  - Buhoma Community Rest Camp - Oeganda
Oeganda - Buhoma - Buhoma Community Rest Camp
Buhoma Community Rest Camp - Buhoma - Oeganda

Na de koffie hebben we een behoorlijke rit gemaakt richting Kabale. Mooie uitzichten over heuvels met o.a. bananenplantages en akkers. Aangezien alles grindweg was en erg droog kwam het stof door alle kieren en gaten de auto binnen. Men was bezig om de weg te upgraden naar een asfaltweg. Kleine stukken waren al klaar. Grotere stukken waren al redelijk ver voorbereid. In  2007 was men er amper aan begonnen. Door de werkzaamheden was dit gedeelte wat minder aantrekkelijk. Op een gegeven moment zijn we een smalle weg ingereden. Eerst was het redelijk maar de laatste 70-80km ging over een hobbelige op een gegeven moment gladde weg (door regen) Tussendoor reden we 2 keer door gedeeltes van Bwindi Impenetrable National Park. Er tussen was bewoonde wereld. Rond 17uur ( Uganda tijd ) kwamen we aan in Buhoma. Een klein plaatsje met vooral souvenirwinkeltjes in de straat. Kwamen bij een slagboom van het Bwindi NP. Hier dichtbij was ons verblijf Buhoma Community Rest Camp. Heeft een aantal Banda’s en ingerichte tenten. Soms eigen badkamer, soms gedeeld, soms licht of geen licht. Eten was oké was drie gangen menu champignonsoep – vis met rijst – bananenbeignet voor 10 USD. Bier 2500USch, softdrink 1000USch.

Bwindi Impenetrable National Park - Visitor Registration
Bwindi Impenetrable National Park - Berggorilla
Bwindi Impenetrable National Park  - Uganda - Oeganda

Bwindi Impenetrable National Park ligt in het Zuidwesten van Oeganda. Het is een onderdeel van Bwindi Impenetrable Forest en is gelegen aan de grens van de Democratische Republiek Congo langs het Virunga National Park en gelegen op de westelijke Rift Valley. Het bestaat uit 327km2 moeilijk begaanbaar jungle bos. Het bos heeft een ondoordringbare vegetatie op een bergachtig gebied met kloven en steile hellingen van Montane en Laagland bossen. Het is alleen te voet te verkennen. Sinds 1994 behoort het tot de Unesco World Heritage Site.

Bwindi heeft een tropisch klimaat. De temperatuur ligt tussen een minimumtemperatuur van 7-15°C in de ochtend en avond tot een maximum van  20-27°C overdag. Men moet dus voorbereid zijn op alle weersomstandigheden. Men heeft dus warme kleding nodig maar ook regenkleding. Er kan behoorlijk regenen n.l. tot 2390mm regen per jaar. Dit is vooral geconcentreerd in de regentijd. Er zijn korte regenbuien van ongeveer maart tot mei en hevige regenval van september tot november.

Het bos is een van de rijkste ecosystemen in Afrika. In het park leven 120 soorten van mammals, 346 soorten vogels, 202 soorten vlinders, 100 soorten varens, 27 soorten kikkers, kameleons, gekko’s en vele ook niet bekende dieren. Het park is verblijfplaats voor o.a. de Colobus apen, Chimpansee en de helft van de bedreigde Berggorilla’s. Vier gorillagroepen kan men met een gorillatracking gaan bekijken. Er zijn namelijk vier berggorillagroepen  aan mensen gewend gemaakt. Het zijn de groepen: Mubare – M Group , Habinyanja – H Group , Rushegura – R Group in de nabijheid van Buhoma en de Nkuringo – N Group  bij Nkuringo. In het park leven ongeveer 340 Berggorilla’s ( Gorilla beringei beringei ) dat is bijna de helft van de berggorilla’s in de wereld. De grootste bedreigingen van de gorilla’s zijn ziektes  (ook menselijke) en verkleining van hun leefgebied. Ook stroperij is een gevaar.

Bwindi Impenetrable National Park - Berggorilla
Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda

Vroeg op en naar het kantoor van de Uganda Wildlife Authority (UWA) gelopen. Was vrijwel bij onze overnachtingplaats. Bij het kantoor hebben we ons ingeschreven en zijn doorgelopen naar ons vertrekpunt. In een open rond gebouwtje kregen we een briefing over de berggorillatrack waarbij we op zoek gingen naar de Mubare Group. Ook konden we een porter ( drager ) nemen voor onze rugzakken. Prijs was 15USD. Deden we natuurlijk want je weet niet hoe moeilijk en hoe lang de tocht duurt. Begonnen om 8.30uur aan de wandeling. Eerst circa 30 minuten over een normaal smal pad door het regenwoud. Heel anders als in Rwanda Volcanoes National Park. In Bwindi heel erg dicht begroeid met bomen soms heel erg hoge en veel onderbegroeiing van struiken en planten. We zagen de trackers na deze 30 minuten. Wij dachten dat de gorilla’s dichtbij zouden zijn. Maar we vergisten ons. Ze waren zich aan het verplaatsen. Daarom gingen we door het ondoordringbare woud lopen. Er werd eerst een paadje opengekapt waarna we al klimmend, klauterend en ons vasthoudend aan de takken van de struiken ons verplaatsten. Soms was de helling erg stijl. Gleden daarom regelmatig weg. Het was zeer vermoeiend. We stopten regelmatig zodat de rangers konden maken met de trackers. Ze konden ze niet echt vinden.

Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda -  Berggorilla
Berggorilla - Bwindi Impenetrable National Park
Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda

Na in totaal 2 ½ uur moesten we onze rugzakken achterlaten. We waren dichtbij. De eerste vrouwtjes berggorilla die we zagen was rustig aan het eten tussen de struiken. De takken ervoor werden wat weggedrukt zodat we beter zicht hadden. Links ervan zat diep in de struiken er nog een. Daarna ook 2 aan de andere kant. Eentje lag languit te luieren en de andere wat te eten en rustig rond te kijken. Na een tijdje liepen ze weg van ons. Wij liepen ze op een redelijke afstand achterna. Zagen op een gegeven moment de grote Silverback. Een erg grote verschijning met zijn grijze rug. We konden hem goed bekijken wat hij en de diverse vrouwtjes en een blackback deden. Vooral eten, wat rond kijken en zich verplaatsen. Op een gegeven moment waren ze wat in onze richting gelopen en stonden ze in de bossen ongeveer 7 meter van ons af. Wij gingen wat terug staan tegen een grote dikke omgevallen boom. Het vrouwtje durfde niet door te lopen. Maar de Silverback kwam uit de struiken en ging recht voor ons staan en ging ons observeren. Hij keek of de kust veilig was om door te lopen. Na enkele minuten liep hij van ons weg samen met enkele vrouwtjes. Daarna nog wat rondgekeken vanaf de grote brede omgevallen boom. Vanaf daar konden we de gorilla’s mooi van bovenaf bekijken. Daarna nog even door de struiken naar de Silverback gelopen waarna ze er een beetje genoeg van ons kregen en naar de andere helling liepen. Het uur was ondertussen ook om dus gingen aan onze terugweg beginnen. Al klimmend zijn we in 30 minuten een helling opgelopen. Wel vermoeiend. Daarna een stop om te lunchen waarna we in 1.45uur afdalend naar ons beginpunt gelopen zijn over een redelijk pad. Soms wat steil en glad door het grind. Totaal was de wandeling een hele belevenis.

Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda -  Berggorilla
Berggorilla - Bwindi Impenetrable National Park
Bwindi Impenetrable National Park - Oeganda

De dag erna zijn twee anderen van de groep dezelfde berggorillagroep gaan zoeken. Helaas hadden ze ze niet kunnen vinden. Er werd gezegd dat de Mubare gorillagroup in conflict was gekomen met een wilde berggorillagroep. Daardoor was de groep uiteengeslagen en waarschijnlijk naar de Democratische Republiek Congo waren gegaan. Men was met al de beschikbare rangers/trackers op zoek gegaan naar ze maar ze niet gevonden die dag. Men kon de andere dag opnieuw een tracking doen naar een andere groep of 50% van het bedrag van de tracking 500USD terugkrijgen. Aangezien men geld terugwilden heeft het behoorlijke tijd gekost om de benodigde formulieren en stempels te krijgen. Men was niet ingesteld op teruggave omdat men bijna nooit de berggorilla's niet vonden.

Mijn recentste stock photography op Dreamstime