Queen Elizabeth National Park - Vakantiebestemming.info

Queen Elizabeth National Park

Afrika > Rwanda Oeganda Apenreis

Oeganda

Nadat de twee andere reisgenoten terug waren van de gorillatrack zijn we aangereden richting Queen Elizabeth National park. Helaas had men geen Berggorilla’s gezien. Komt zelden voor daarom duurden het lang voordat formulieren getekend en gestempeld waren voor 50% terugbetaling van 500USD = prijs permit. Daarom hebben we 1 uur de 2 ½ uur durende rit door het donker gereden over niet al te goede grindwegen zonder verlichting. Vond dit eigenlijk niet prettig vanwege de hoge snelheid waarbij we regelmatig fietsers en voetgangers passeerden. Maar kwamen redelijk laat aan in ons overnachtingplaats Ishasha Wilderniss Camp. Dit camp bestond uit een aantal luxe tenten met eigen wc en douche en complete inrichting. Hier kregen we een 4 gangen menu. Deze bestond uit tomaten met gegrilde courgette, pompoensoep, kip met garnituur, cake met sinaasappellikeur. Wat een onverwachte luxe. Was heerlijk en de bediening en keuken was efficiënt en goed.  Dat kan men hier niet altijd zeggen. Na een goede nachtrust zijn na ontbijt op zoek gegaan naar boomklimmende leeuwen.  Deze hebben zich aangeleerd om in bomen te klimmen om zo insecten te ontlopen. Dit is een zeldzaamheid dat leeuwen dit doen. Helaas hebben we ze niet kunnen vinden in de 2 uur durende gamedrive. Wel zagen we Uganda Kob, Duikers, Bavianen, Vervet Monkeys. Afrikaanse Buffels, Gieren en Bushbokken. Na het gedeelte Ishasha van het Queen Elizabeth National Park moesten we nog circa 1 ½ uur naar het andere gedeelte van het park naar de Mweya Safari Lodge. We kwamen eerst bij de Mbarara hoofdweg van Kampala naar Fort Portal. Hier gingen we het Kazinga Channel over. Daarna waren we vrij snel bij de Katunguru Gate. Hierna hebben we in het park Warthog en de zeldzame Giant Forest Hog gezien. In het hotel kwamen we rond 12.45uur aan waarna we incheckten in het luxe hotel Mweya Safari Lodge.

Na de lunch hebben we wat bij het zwembad gelegen totdat de chauffeur Jack ons onverwachts kwam roepen. Hij had een luipaard gezien of wij zin hadden om mee te gaan. Onze chauffeur was voorheen UWA ranger en heeft meegeholpen de Chimpansee in Kibale National Park gewend te raken aan mensen (Habituation). Hij wist de luipaard te vinden niet ver van de lodge ongeveer 15 minuten rijden. Er stonden al een paar busjes bij. De luipaard deed zijn naam eer aan door te luieren in het gras. Ging regelmatig verliggen. Zo zagen we hem van alle kanten. Maar pas na ruim 1 uur kwam er beweging in. Waarschijnlijk stoorde hij zich aan een insect. Hij probeerde deze te vangen met zijn bek. Was daardoor langzaam overeind gekomen. Slechts zeer korte tijd liep hij een paar meter verder waarna hij weer ging liggen. Ons geduld was beloond. We hadden de luipaard goed kunnen observeren. Al liggend en staand en alles ertussenin. Wat een prachtige kop en een mooi patroon van de huid. Na totaal 1 ½ uur gingenweterug naar de lodge. Na ons opgefrist te hebben gingen we dineren. Was een uitgebreid buffet met grill. We hadden full-board (Bier Nile 3000USch, Softdrink 1500USch, Wijn glas 6000USch.

De volgende dag moesten we vroeg op. Na een kop koffie reden we om 6.30uur weg naar het Noordelijke gedeelte van Queen Elizabeth National Park aan de andere kant van de hoofdweg. Tot de hoofdweg was het nog donker. Daarna reden we door savannegrasland met regelmatig bomen/struiken groepjes. Hebben ongeveer 2 uur een gamedrive gedaan. Naast de Uganda Kob, Afrikaanse Buffels, Waterbokken hebben we het geluk gehad een klein groepje leeuwen te zien. Deze waren wel ver weg maar met een verrekijker waren ze goed te volgen. Ze liepen bij een aantal Uganda Kob. Ze waren omtrekkende bewegingen aan het maken voor een eventuele aanval. Maar dat hebben we verder niet gezien omdat de afstand steeds groter werd. Wat verder gezocht maar helaas. Wel hebben we gezien hoe een vrouwtje en een mannetje Uganda Kob om elkaar aan het draaien waren voor de paring. Hebben ook gezien hoe het mannetje op het vrouwtje ging. Hij had een dun geslachtsdeel. Ook nog bij een zoutmeer in de nabijheid van de hoofdweg gestopt. Op de terugweg bij de Katunguru Gate een groepje olifanten gezien. Verder nog de Giant Forest Hog gezien en verder helaas niet zo veel. Tegen 9.45uur waren we weer terug en hadden tot 15.40uur tijd om wat te relaxen.

We vertrokken om 16uur met een groene boot met bovendek. Eerst wat uitleg over de meren Lake Edward en Lake George en het Kazinga Channel die deze met elkaar verbond. Daarna vaarde we langs de rechteroever richting Lake Edward. Op een hoek vrijwel tegenover de lodge stonden een aantal Afrikaanse Buffels. Verder zagen we veel vogels o.a. Visarenden, Yellow Billed Stork, Egyptische Ganzen en Ibissen. In het water veel Nijlpaarden die regelmatig weg doken en zwommen. We draaiden en halverwege zagen we een groep olifanten met jongen. Wij kwamen op een gegeven moment te dichtbij. Daarom gingen ze om de jongen heen staan en dreigden een beetje naar ons met klappende oren en slurf. De jongen werd geacht de helling op te lopen. Totaal een prachtige boottocht tot de monding van Lake George. Hier was een klein vissersplaatsje waar de vissers uitvaarden. Even voorbij het dorpje een landtong waar veel pelikanen, zwarte albatrossen en een gekleurde reiger stonden. Daarna terug naar ons vertrekpunt via de andere oever waar weinig wild was.

Vroeg op en naar het kantoor van de Uganda Wildlife Authority (UWA) gelopen. Was vrijwel bij onze overnachtingplaats. Bij het kantoor hebben we ons ingeschreven en zijn doorgelopen naar ons vertrekpunt. In een open rond gebouwtje kregen we een briefing over de berggorillatrack waarbij we op zoek gingen naar de Mubare Group. Ook konden we een porter ( drager ) nemen voor onze rugzakken. Prijs was 15USD. Deden we natuurlijk want je weet niet hoe moeilijk en hoe lang de tocht duurt. Begonnen om 8.30uur aan de wandeling. Eerst circa 30 minuten over een normaal smal pad door het regenwoud. Heel anders als in Rwanda Volcanoes National Park. In Bwindi heel erg dicht begroeid met bomen soms heel erg hoge en veel onderbegroeiing van struiken en planten. We zagen de trackers na deze 30 minuten. Wij dachten dat de gorilla’s dichtbij zouden zijn. Maar we vergisten ons. Ze waren zich aan het verplaatsen. Daarom gingen we door het ondoordringbare woud lopen. Er werd eerst een paadje opengekapt waarna we al klimmend, klauterend en ons vasthoudend aan de takken van de struiken ons verplaatsten. Soms was de helling erg stijl. Gleden daarom regelmatig weg. Het was zeer vermoeiend. We stopten regelmatig zodat de rangers konden maken met de trackers. Ze konden ze niet echt vinden.

Na in totaal 2 ½ uur moesten we onze rugzakken achterlaten. We waren dichtbij. De eerste vrouwtjes berggorilla die we zagen was rustig aan het eten tussen de struiken. De takken ervoor werden wat weggedrukt zodat we beter zicht hadden. Links ervan zat diep in de struiken er nog een. Daarna ook 2 aan de andere kant. Eentje lag languit te luieren en de andere wat te eten en rustig rond te kijken. Na een tijdje liepen ze weg van ons. Wij liepen ze op een redelijke afstand achterna. Zagen op een gegeven moment de grote Silverback. Een erg grote verschijning met zijn grijze rug. We konden hem goed bekijken wat hij en de diverse vrouwtjes en een blackback deden. Vooral eten, wat rond kijken en zich verplaatsen. Op een gegeven moment waren ze wat in onze richting gelopen en stonden ze in de bossen ongeveer 7 meter van ons af. Wij gingen wat terug staan tegen een grote dikke omgevallen boom. Het vrouwtje durfde niet door te lopen. Maar de Silverback kwam uit de struiken en ging recht voor ons staan en ging ons observeren. Hij keek of de kust veilig was om door te lopen. Na enkele minuten liep hij van ons weg samen met enkele vrouwtjes. Daarna nog wat rondgekeken vanaf de grote brede omgevallen boom. Vanaf daar konden we de gorilla’s mooi van bovenaf bekijken. Daarna nog even door de struiken naar de Silverback gelopen waarna ze er een beetje genoeg van ons kregen en naar de andere helling liepen. Het uur was ondertussen ook om dus gingen aan onze terugweg beginnen. Al klimmend zijn we in 30 minuten een helling opgelopen. Wel vermoeiend. Daarna een stop om te lunchen waarna we in 1.45uur afdalend naar ons beginpunt gelopen zijn over een redelijk pad. Soms wat steil en glad door het grind. Totaal was de wandeling een hele belevenis.

De dag erna zijn twee anderen van de groep dezelfde berggorillagroep gaan zoeken. Helaas hadden ze ze niet kunnen vinden. Er werd gezegd dat de Mubare gorillagroup in conflict was gekomen met een wilde berggorillagroep. Daardoor was de groep uiteengeslagen en waarschijnlijk naar de Democratische Republiek Congo waren gegaan. Men was met al de beschikbare rangers/trackers op zoek gegaan naar ze maar ze niet gevonden die dag. Men kon de andere dag opnieuw een tracking doen naar een andere groep of 50% van het bedrag van de tracking 500USD terugkrijgen. Aangezien men geld terugwilden heeft het behoorlijke tijd gekost om de benodigde formulieren en stempels te krijgen. Men was niet ingesteld op teruggave omdat men bijna nooit de berggorilla's niet vonden.

Hierna zijn we via Lake Nkuruba Nature Reserve met Vervet Monkeys en Black and White Colubussen naar Kibale Forest gereden. Hier hebben we een hele dag chimpansees gevolgd . Kijk daarvoor op de desbetreffende pagina van Kibale Forest.

Mijn recentste stock photography op Dreamstime