Wrangell-St. Elias National Park - Vakantiebestemming.info

Amerika > Alaska Verenigde Staten
McCarthy
Kennecott Mines National Historic Landmark
Vanaf Tangle Lakes hebben we de gehele dag gereden naar Wrangell - St Elias National Park. Tussentijds gestopt bij het Copper Center Visitor Center gelegen 10 mijl ten zuiden van de kruising van de Glenn Highway en Richardson Highway. Hier kan je informatie over het Nationale Park en korte wandelingen maken.

Hierna reden we een klein stukje over de Edgerton Highway (Hwy 10), waarna we de McCarthy Road opreden. Deze 59 mijl - ca.95km lange grotendeels onverharde gravelweg eindigt net voor het kleine plaatsje McCarthy. Alle bezoekers moeten hun auto parkeren bij de Kennicott River voetgangersbrug waarna je in de zomer met een pendeldienst/taxibus naar McCarthy en Kennecott Mill Town kan gaan.
De weg loopt grotendeels op de oude spoorlijn die naar de Kennecott Copper Mine ging. We gingen diverse soms erg brede rivieren over en zagen een gedeelte van een oude spoorlijnbrug. Her was van hout en lag hoog verwaarloosd tussen de bomen. We hadden onze overnachting in kleine net ingerichte huisjes ca.15 minuten van de voetgangersbrug. We hadden 2 hele dagen in McCarthy. McCarthy is een klein plaatsje met enkele westernachtige huizen langs een grindweg. Er wonen weinig mensen . Er is in het plaatsje een hotel-bar/restaurant McCarthy Lodge and the Ma Johnson Hotel en restaurant 'The Potato'. Moderne keuken, normale portie's. Wij zijn er 2 maal wezen eten. Zeker een aanrader. Voor het hoognodige boodschappen vindt je er een winkel. Bij de mijn Kennecott vindt je een duurder hotel Kennicott Glacier Lodge.
Wat hebben we gedaan en wat kan je doen?
  • Rondleiding door de Kennecott Copper Mine - 28 USD p.p. Zeker een aanrader. Je maakt met gidsen van St. Elias Alpine Guides een 2 uur durende wandeling door het verlaten mijnwerkersstadje. Je krijgt er uitleg over het stadje en de mijngebouwen. Het hoogtepunt was dat we een rondleiding vanaf de bovenzijde door het bouwvallige hoofdgebouw kregen. Deze was gestabiliseerd en zo stabiel mogelijk gemaakt. In de mijn zag je hoe men vroeger de koper tussen de steenresten uithaalden. Aangezien de mijn plotseling gestopt was en vrijwel nog zo is als toen men deze verliet was het heel erg interessant.

Wandelingen vanaf McCarthy en Kennecott Mill Town.
  • Jumbo Mine trail - Wandeling naar de gelijknamige mijn op de helling boven op de beboste helling. Men stijgt flink en loopt over smalle bospaden met oversteek van klein snelstromend riviertje. Tussen de bomen door hadden we regelmatig zicht op de Root van de gletsjer beneden ons. Zagen oude kabels en palen van de oude kabelbaan waar men de erts mee naar beneden bracht. Ook 2 gammele/vervallen mijngebouwen halverwege de berg. Bij het einde van de wandeling zouden meer gebouwen staan. We hebben de wandeling niet helemaal gedaan.
  • Root Glacier/Erie Mine Trail – Prachtige wandeling langs de gletsjer. Eerste gedeelte redelijk makkelijk pad tot kruising met afslag naar de Morene van de gletsjer. Wij namen het wat avontuurlijker pad, soms smal en zoekend aangezien deze af en toe weggeslagen was. We hadden prachtige uitzichten over de gletsjer en besneeuwde bergen met helder en zonnig weer. Ook zagen we de Erie Mine Bunkhouse building aan de rechterzijde boven op de berg liggen en aan het einde de Stairway Icefall verder in de vallei. Maar het hoogtepunt was de ontmoeting met een Amerikaanse zwarte beer of baribal op circa 100 meter van ons op de helling met grijs grind. Henk riep Beer. Deze reageerde op ons en keek naar ons. Maar gelukkig liep hij rustig naar boven van ons af. De beer had een grote van een zwarte hond. De lichaamslengte bedraagt 130 tot 190 cm en de staartlengte 7 tot 15 cm. Onderweg hadden we al wel redelijke rode hopen met poep van de beren gezien vol met rode bessen. Het is hier dus wat meer oppassen. Ook van eland en andere dieren zagen we uitwerpselen. Op een gegeven moment hield het pad op en liepen we dezelfde weg terug. Namen nu wel de afslag naar de Morene van de gletsjer. Hier een lastig afdalend pad van los grind naar het ijs. Sommige gedeelte van de gletsjer waren vervuild. Er waren enkele kleine meertjes met helderblauw water, vele scheuren en bij sommige stukken was het ijs afgebroken en zag je zand. Op de gletsjer kon je een gletsjerwandeling met gids maken of een gletsjerwand beklimmen. Wij liepen verder terug naar het mijnstadje.
  • The Wagon Road - Vanaf Kennecott liepen we over een zandweg door bossen terug naar McCarthy. De route lag iets van de hoofdweg af, ging langs een oude begraafplaats en was glooiend met soms uitzichten op de gletsjer.

Verdere informatie:

Na ons bezoek aan McCarthy gingen we over dezelfde onverharde weg terug naar de Highway. Daarna verder naar Valdez.