Jinja - Source of the Nile - Vakantiebestemming.info

Jinja - Source of the Nile

Afrika > Oeganda

In Jinja zijn we na een goede nachtrust in het Triangle Annex hotel aangereden naar de Albert Nile. Het Victoria meer stroomt namelijk bij Jinja in de Albert Nile. Vanaf hier maakt de rivier een 6500km reis door de Mediterranen en stroomt door de woestijnen van Soedan en Egypte. Het wordt door de Oegandezen de oorsprong van de Nijl genoemd. Deze rivier is een van de meest populaire attracties van Oeganda. Hier bij de Bujagali Falls vindt je namelijk stroomversnellingen van de vijfde graad. Daarom wordt er op deze rivier door 3 bedrijven aan rafting gedaan. Bij een van deze vertrekpunten van het raften zijn we gaan kijken. Hier was ook een 40 meter hoge bungy-jump toren waar men van af kon springen De Nijl was dan je doop. Bij het raften (wat wij niet deden) kreeg men natuurlijk voordat men vertrok instructie. Natuurlijk een zwemvest waarna men richting boot ging.

Wijzelf reden naar Bujagalli Falls een van de eerste stroomversnellingen bij het raften. Hier heftige stroomversnellingen waar we de raftingboten en enkele kano's langs zagen komen. Het was prachtig om te zien maar wel heftig. Alle boten bleven bij deze stroomversnellingen overeind. Na alle boten voorbij zien komen gingen we naar de Source of the Nile. Hier zijn we met een bootje naar het begin van de Victoria Nijl gevaren. Hier bij een klein eilandje uitgestapt en gekeken naar het punt waar het water uit het Victoria Meer in de Victoria Nijl stroomde. Hier zag je goed de snelle stroming van het water. Vanaf het eilandje voeren we langs de oever richting ons hotel en de oude haven van Jinja dat er vlak bij lag. Onderweg zagen we veel ijsvogels, wat reigerachtigen, bevers en ook een lizard. Een soort grote hagedis.

Raften op de Nijl - Jinja - Oeganda
Jinja - Aap - Oeganda
Jinja -  Ijsvogel -  Pied Kingfisher - Oeganda
Jinja - Oeganda - Aap

Op de terugweg voeren we langs de andere oever waarna we uitkeken op de Source of the Nile gardens en het Speke monument. Na deze rustige boottocht gingen we terug naar Jinja-stad. Hier gingen we eten in een café ' The Source Café '. Dit café lag aan de mainstreet. We hebben daar een kleine maaltijd gebruikt. Dit café is een non-profit initiatief voor het helpen van scholen in de regio om in de gelegenheid te komen om online te gaan en om de gemeenschap ideeën en kansen te geven zich te ontplooien. Het is gevestigd in een gerestaureerd 1920s warehouse. Na het eten zijn we de mainstreet afgelopen naar de markt.

Onderweg veel kleermakers die op het voetpad voor hun winkels kleding aan het naaien waren. Natuurlijk ook veel andere winkels. In een zijstraat van de mainstreet was de markt. Over deze markt zijn we door de smalle paadjes gelopen. De kramen stonden dicht op elkaar. Er was van alles te koop o.a. nieuwe en tweede hands kleding. Maar ook potten en pannen, schoenen en vele non-food artikelen. Maar natuurlijk ook levensmiddelen zoals groenten, vlees en natuurlijk verse vis. Hier waren we niet zo lang gebleven door de sterke geur die daar hing. De diverse groenten en veel fruitsoorten waren vaak netjes opgestapeld. Meestal in piramidevorm netjes opgestapeld. Hadden er wel tijd aanbesteed. Was interessant over de markt te lopen maar was wel wat rommelig en voor ons onoverzichtelijk. Na de markt zijn we teruggelopen naar ons hotel.

Jinja - Oorsprong van de Nijl - Oeganda
Jinja - Oeganda

Vanuit het hotel had je mooi zicht op de Victoria Nijl met zijn oude haven. Ook zagen we daar een Maraboe Stork in een palmboom zitten. Het zou in Jinja niet de laatste zijn. Ook bij de golfbaan en bij afvalcontainers waar ze eten aan het te zoeken waren zagen we ze. Tegen de avond zaten ze in de bomen rond het hotel. De maraboe is nu niet echt een mooie vogel met zijn kale kop en hangzak. Sommige mensen vinden het de lelijkste vogel. In de avond zijn we gaan eten net als de dag ervoor bij ' Two Friends ' een goed restaurant gelegen in de voorstad van Jinja. Het tuinrestaurant had goede pizza's en Indiase maaltijden. Was er heerlijk om te eten en we zaten er lekker rustig.

Na een goede nachtrust zijn we via Kampala en Luwero naar Masindi gereden. Tot na Kampala was de weg goed geasfalteerd maar daarna zakte de gemiddelde snelheid drastisch. We moesten vaak de vele gaten al slingerend ontwijken. Na Nakasongola gingen we over een weg die al ruim 3-4 jaar in aanbouw was en nog pas voor de helft af was. Maar toch kwamen we na een tijdje in Masindi aan. Hier wat gegeten en daarna meteen doorgereden naar Murchison Falls National Park.