Noord - India Introductie - Vakantiebestemming.info

Azie > India noord
Noord india Introductie
Jaipur - Agra - Gwalior - Orccha - Khajuraho - Delhi

Het Noordelijke gedeelte van India was ons reisdoel 28 dec 2010 t/m 15 januari 2011. Wij hebben hier een prive rondreis gemaakt die we geboekt hebben bij  SNP Cultuur en Natuurreizen. Nadat we op Delhi Indira Gandhi International Airport geland waren zijn we vrij direkt met onze rondreis begonnen. We waren doordat we niet mee mochten met onze gereserveerde vlucht 39 uur later in India. Daarom na een klein ontbijt en ons opgefrist te hebben zijn we met een prive auto en chauffeur begonnen aan onze reis.  Bij deze rondreis door Noord India een combinatie van cultuur en natuur waar we diverse plaatsen zoals Jaipur, Agra en Delhi bezochten. Maar ook natuurparken zoals de tijgerreservaten Ranthambore National Park en Bandhavgarh National Park.

Jaipur - Hawa Mahal - Paleis der Winden
India Noord - Bharatpur - Laxmi Vilas Palace (hotel)

Vanaf Delhi zijn we in circa 10 uur naar het tijgerreservaat Ranthambore National Park gereden. In dit park staat een fort en samen met het bosgebied rondom was het eigendom van maharadja's. In het park waren er bossen maar ook opener stukken en een aantal meren met soms wat hellende stukken. We hebben er twee game drives gemaakt een met vertrek rond 6 uur en een in de middag rond 14 uur. Wij hadden een soort open minibusje met circa 12 man. We zagen er diverse sambar en chital herten. Tevens hebben we geluk gehad dat we bij de tweede game drive een tijger zagen. Deze lag wel ver weg dus moesten goed kijken met een verrekijker.De tijger lag boven op een langgerekte rotsformatie. Jammer dat hij ver weg lag maar we prijzen ons gelukkig dat we er een gezien hebben.

Vanaf Ranthambore zijn we naar Jaipur gereden waar we rond het middaguur aankwamen. Jaipur wordt ook wel de Roze stad genoemd vanwege de rozekleurige kleur waarin de gebouwen in het oude ommuurde gedeelte van de stad zijn geschilderd. Dit oude gedeelte komt men binnen via diverse stadspoorten. In het centrum zagen we de Hawa Mahal ook wel het Paleis der Winden genoemd gebouwd in 1799. Een smal gebouw wat aan de voorkant bestaat uit vele kleine ramen. Deze kleine ramen gaven de vrouwen van de Maharadje de gelegenheid om naar het straatbeeld en de processies te kijken zonder zelf gezien te worden. Dat mocht in die tijd niet. Ook in het centrum het stadspaleis. Hier een reeks binnenplaatsen, tuinen en gebouwen in een mengeling van Rajastani- en Moghul architectuur. De vroegere maharadja woont nog steeds in een deel van het paleis. Het centrum van het complex is de 7 verdiepingen tellende Chandra Mahal. Verder in het complex het mahardaja Man Singh II museum met schilderijen, wapens, textiel en tapijten.

Jaipur - Noord-India - Amber Fort

Ongeveer 11 kilometer buiten Jaipur ligt het fortpaleis Amber. Als je vanaf Jaipur naar het fort gaat zie je op een gegeven moment het indrukwekkende fort op een heuvelrug liggen met op de voorgrond een meertje. De kolosale vesting heeft op de top van de berg een grote toegangspoort. Wij hebben de beklimming vanaf de parkeerplaats tot de toegangspoort met een olifant gedaan. Daar leidt een indrukwekkende trap je naar de Zaal de Openbare Audiënties. De trappen aan de rechterkant leiden je naar de kleine kali tempel. De woonvertrekken van de maharadja’s liggen op de hoger gelegen terrassen. In de verschillende zalen vind je veel moois als glinsterende spiegelplafond, imposante pilaren en galerijen. Een prachtig fort met mooie uitzichten rondom. Je kan er ook het Jaigarhfort en een oude muur rondom het fort  zien wat mij deed denken aan de Chinese muur met regelmatig torens op de hoeken.

Na Jaipur zijn we naar Bharatpur gereden. Hier sliepen we in een oud maharadja paleis Laxmi Vilas Palace a Heritage Hotel. Vandaaruit zijn we naar het vlakbij gelegen vogelreservaat Keoladeo gegaan. Het park staat bekend als de thuisbasis van zo'n 230 vogelsoorten en ook veel doortrekkers. Een idiale plek voor vogelaars. Het Keoladeo National Park staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst - natuur. Wij zijn met een riksha door het park gegaan onder begeleiding van een gids. Vlakbij de ngang waar nog oude boerderijen diverse oude bomen en veel struiken stonden zagen we diverse soorten uilen.Prachtig om te zien. Maar verder kwamen we langs diverse grote plassen met eilandjes erin waar heel veel watervogels zoals vele verschillende ooievaarsoorten, ibissen, reigers, ganzen, eenden,  pelikanen en aalscholvers waren te zien. Wij hebben hier goed de vogels kunnen bekijken.

Agra - Taj Mahal - UNESCO World Heritage site

Na natuur weer cultuur. Na Bharatpur zijn we richting Agra gereden. Onderweg hebben we de ruines van Fathpur Sikri bezocht.
Het is de verlaten vroegere residentie van de Moghulheerser  Akbar  de Grote. vroegere residentie van de Moghulheerser  Akbar  de Grote. Het was de eerste geplande stad van de Mogols  en ook eerste in Mughal architectuur, een samensmelting van Indiase architectuur, Perzische en Islamitische architectuur. De stad was van  1571 tot 1585 hoofdstad van het Mughul rijk waarna de stad werd verlaten aangezien de watervoorziening niet voldoende was om de bevolking van water te voorzien. Wat over is een spookstad in voornamelijk rode zandsteen. In Fathpur Sikri de Jama Masjid Moskee met invloeden van Perzische en Hindoe invloeden maar ook diverse paleizen voor de diverse vrouwen van de Moghulkeizer. Deze paleizen zijn allemaal verschillend vanwege de geloofsachtergronden van de vrouwen namelijk de Hindoe, Christelijke en Islamitische godsdienst.
Fathpur Sikri is zeker een bezoek waard op weg naar Agra met zijn beroemde Taj Mahal.

We waren twee dagen in Agra. De eerste dag hebben we als opwarmertje een bezoek gebracht aan de Itmad-ud-Daula's Tomb of ook wel baby Taj genoemd vanwege de gelijkenis met de grotere Taj mahal. Het was de eerste Mogoelconstructie in marmer en ook de eerste die uitvoerig gebruikmaakte van het inleggen van motieven van (half)edelstenen in dit gesteente. Vanaf deze plaats heeft men vaak ook een prachtig uitzicht op de Taj Mahal. Helaas voor ons was het zicht slecht waarschijnlijk vanwege smog. Wij zijn na het bezoek van de Baby Taj naar de achterzijde van de Taj Mahal gereden. Hier hadden we een prachtig totaal overzicht over het volkomen symmetrische gebouw dat bestaat uit wit marmer en rijk versierd is met ingelegde stenen. Rondom een muur en op de hoeken van het platform van het mausoleum vier minaretten. Deze staan wat scheef om te voorkomen dat bij eventuele aardbevingen of omvallen het niet op het hoofdgebouw valt. Aan de westzijde heb je een naar Mekka gerichte moskee en aan de oostkant een gastenverblijf.

De tweede dag gingen we de Taj Mahal van de binnenzijde bekijken.
De Taj Mahal een van de hoogtepunten van onze reis.
De Taj Mahal een mausoleum kwam tot stand tussen 1631 en 1648 in opdracht van de Indiase grootmogol Shah Jahan, als grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed overleed. Later werd ook zijn eigen lichaam erin bijgezet. Het gebouw is het hoogtepunt van de mogoel-architectuur en een mengvorm van islamitische en hindoe-architectuur. Het prachtige wit marmeren gebouw met diverse koepels ligt in een prachtige uitgestrekte tuin met een langgerekt waterbekken.

Na de Taj Mahal zijn we naar Agra Fort of ook wel Rode Fort genoemd. Deze naam dankt het fort vanwege de rode zandsteen waar het mee is opgebouwd.
Het is gebouwd in opdracht van de Moghul keizer Akbar van 1565 tot 1571 om zichzelf en de nieuwe hoofdstad Agra te beschermen. De site is zeer belangrijk in termen van architectonische geschiedenis. Het heeft een historisch vermenging van hindoeïstische en islamitische architectuur. Dit machtige fort van rood zandsteen wordt omsloten door een 2.5 kilometer lange vestingmuur met muren van zeventig meter hoog. Rondom zijn er dubbele wallen met op diverse plaatsen bastions met schietgaten en observatiepunten. Het fort heeft vier poorten.Twee van de poorten van het fort zijn opmerkelijk: de "Delhi Poort" en de "Lahore Gate."  De monumentale Delhi Poort wordt beschouwd als de grootste van de vier poorten en is een meesterwerk van de tijd van Akbar's.Het werd gebouwd rondom 1568 voor veiligheid en werd gebruikt als formele poort van de koning. Het is versierd met inlegwerk in wit marmer.Totaal vindt men in het paleis nog circa 30 Mughal gebouwen zijn er nu over. Men kan er de publieke en prive audiëntie plaatsen, paleizen, moskeeen en diverse andere gebouwen. Veel van de gebouwen bestaan uit rode zandsteen, wit marmer en hebben veel versieringen. Bij sommige zie je een historisch interessante vermenging van hindoeïstische en islamitische architectuur. Je ziet er islamitische decoraties met o.a haraam (verboden)afbeeldingen van levende wezens, draken en vogels in plaats van de gebruikelijke patronen en kalligrafie die men normaal als decoratie gebruikt.
Maar in het fort is nog steeds goed te zien wat voor rijkdom en macht de Grote Mughals hadden.

Noord-India - Five-striped Palm Squirrel - Eekhoorn
India Noord - Makaak aap, Resusaap - Macaca mulatta

Na het bezoek aan Agra met zijn diverse Unesco werelderfgoed gebouwen zijn we via Gwalior naar Orccha gereden. Gwalior ligt 120 kilometer ten zuiden van Agra en we kwamen in Gwalior aan in de mist. We zijn daar naar het Gwalior Fort gegaan. Een heel ander fort dan we tot nu toe gezien hebben maar zeker de moeite waard.

Het fort is een van de grootste forten van India en ligt op een geisoleerde rots. Het bestaat uit historische gebouwen o.a. het main fort, de Gurjari Mahal en het Man Mandir paleis.Het fort heeft een indrukwekkende gevel met ronde torens met een koepel erop op regelmatige afstand. Op de gevel veel gestilleerde tegels in turquoise, groen en geel met ganzen en krokodillen erop turquoise, groen en geel met ganzen en krokodillen erop. De borstwering toont olifanten, pauwen en bomen. Heel apart zo´n groot fort met die gekleurde versierselen erop. We zagen binnen diverse binnenplaatsen met mooie gebeeldhouwde gevels met rare figuren en weer de kleurrijke tegels.

Na het fort hebben we een aantal tempels bezocht zoals de 9e eeuw Teli Ka Mandir en de Sas-Bahu Ka Mandir gebouwd in de 11e eeuw. Beide zijn aan Vishnu gewijde tempels. Als afsluiting van ons bezoek hebben we nog een aantal van de totaal 21 Jain sculpturen bekeken. Het grootste beeld is bijna 20 meter hoog en wordt gekenmerkt door haar starre houding en afgeronde modellering. Prachtige uitgehakte beelden die teruggaan tot de 15e eeuw.

India Noord - Fort van Gwalior

De bestemming waar we hierna naar toe gingen was Orccha. Orchha is een niet al te grote plaats gelegen aan de Betwa-rivier. Wij kwamen laat in de middag aan en hadden nog even tijd rondom het hotel te lopen. Rondom zagen we velen cenotaphs or chhatris. Deze gebouwen met een kubusvormige bouw hebben diverse torentjes. De cenotaphs zijn lege graven of een monument ter ere van een persoon of groep van personen waarvan de overblijfselen elders zijn begraven. Wij hebben hier een mooie zonsondergang kunnen bekijken.

De volgende ochtend zijn we naar het Orccha fort gegaan. Vanaf de stenen brug kom je bij de poort van het fort. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de stad Orccha.
In het fort vindt je drie 17-eeuwse paleizen paleizen gebouwd door De Bundelas. Ze zijn op verschillende hoogte gelegen. Wij zijn bij het bovenste paleis begonnen bij de Jahangir Mahal . Dit paleis is gebouwd ter gelegenheid van het bezoek van de Mughal keizer en de architectuur is een combinatie van hindoe- en mogolstijlen. Het paleis heeft een centrale binnenplaats met daaromheen in de hoeken torenpaviljoens en enkele verdiepingen galerijen. Aan de oostzijde is een mooie poort,  geflankeerd door twee stenen olifanten. Het tweede fort is de  Raja Mahal. Dit paleis dateert uit 1531-39. Het ziet er weinig verfijnd en vervallen uit. Maar binnen vindt je wel nog enkele mooie muurschilderingen te zien. Hierop beelden uit de  Ramayana en incarnaties van Vishnu. Het derde paleis in het fort is het zeventiende eeuwse Rai Parveen Mahal.

India Noord - Gwalior - Jain statues
India Noord - Orcha - Orcha fort

Na Orccha zijn we rond het middaguur naar onze volgende bestemming Khajuraho. Khajuraho is vooral bekend vanwege de vele tempels met erotische afbeeldingen en beeldhouwwerken uit de Kamasutra. Deze tempels staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Deze tempels werden in de periode 950 - 1050 gebouwd. Khajuraho was destijds de hoofdstad van het Chandellarijk. De tempels zijn onder verdeeld in de westelijke, oostelijke en zuidelijke groep. De eerste twee hebben wij bezocht. De westelijke groep ligt in het centrum van de stad. Hier moet men entree betalen maar men heeft hier de meeste tempels. De grootste en meest typische is de Kandariyâ Mahâdeva  tempel (kandariya mahadeo- Kandriya Mahadev) . Er zijn ongeveer 900 beelden gewijd aan lord Shiva en de hoogte van de tempel is 31 meter. Het heiligdom (de toren) bekrachtigt een lingam. Om deze kracht uit te beelden heeft het een vorm van een fallus. Het is fraai bewerkt met gedetaileerd beeldhouwwerk met verschillende goden, godinnen en apsara's (hemelse maagden) Op de buitenmuren zijn drie horizontale panelen met goden van het Hindoe pantheon en groepen van minnaars natuurgetrouw afgebeeld. Verder natuurlijk nog vele andere tempels zoals de Lakshmana, Vishwanath, Jagadami and Chitragupta tempel. In het oostelijke gedeelte van Khajuraho vindt je twee Jain Tempels o.a de Adinath tempel rijkelijk versierd met gebeeldhouwde figuren, en de Parsvanath Tempel, de grootste Jain-tempel, gebeeldhouwd met charmante details.

Na de mooie tempels in Khajuraho was het weer even tijd voor natuur. Na een lange rit door in het begin een mistig landschap kwamen we laat in de middag aan in ons overnachtingsadres bij het Bandhavgarh National Park. Hier bleven we drie nachten en hadden we vier gamedrives door het Nationale Park. De game drives die we gemaakt hebben waren in twee verschillende gedeelten. De eerste drie drives waren in dicht bebost gebied met regelmatig open vlaktes met gras en/of riet bedekte wetlands. De laatste ging door het bergachtige gebied van het park met vele rotsen en steile kliffen. In dit laatste gebied hadden we het geluk om vanaf een afstand een tijger te zien. Slechts kort helemaal en daarna grotendeels verscholen achter een boom. Maar toch waren wij blij dat we hem gezien hadden. Hadden de hoop namelijk al opgegeven. Verder hebben we tijdens de koude ochtend drives (vriespunt) en de warmere middag drives(20C) natuurlijk ook nog diverse andere beesten en vogels gezien bijvoorbeeld de warthog (wilde zwijnen) Spotted Deer, Sambar deer en jakhals. Ondanks het soms afzien was het bezoek aan het park toch zeker de moeite waard.

India Noord -  Khajuraho tempels - UNESCO World Heritage Site

Na de game drives hadden we vrijwel nog een hele dag om te relaxen. We gingen namelijk met een nachttrein naar Delhi terug. We vertrokken met veel vertraging vanaf station Katni niet ver van het Nationale Park. In de trein hadden we in de tweede klas een slaapplaats in een couchette. Na meer dan 14 uur kwamen we aan in Delhi in het Hazrat Nizzammudin station. Wat een rit was het. De snelheid was gemiddeld zeer laag (ca 45km/u) vanwege het vaak lang stoppen op stations of gewoon onderweg. Een hele ervaring. Vanaf het station gingen we naar ons hotel in het oude gedeelte van Delhi hotel Broadway. Wij hadden er een goede kamer. Overdag wel het geluid van de Aircondtioning motor.

We hebben in Delhi een korte tour gemaakt door de stad. Tijdens deze korte tour zijn we o.a. naar de Humayun's tombe gereden (1562-1572).
Dit is het graf van de Moghul keizer Humayun en was het eerste tuin-graf op het Indiase subcontinent dat met de bouw van de Taj Mahal in Agra zijn hoogste graad van perfectie bereikte. Bij het mausoleum werd voor het eerst haar unieke combinatie van rood zandsteen en wit marmer gebruikt. Het bevat diverse elementen van de Indiase architectuur zoals kleine luifels of chhatris rond de centrale koepel populair in de Rajasthani architectuur. Bij een bezoek komt men via de hoofdingang aan de westelijke kant in een rechthoekig plantsoen bekend als de Tuin van Bu halima. In dit gedeelte vindt men ook diverse andere praalgraven en de Afsarwala moskee. Het hoofdpad loopt naar de 10 meter hoge westpoort. Vanaf hier heeft men mooi zicht op het praalgraf van Humayun. De tuin rondom heeft het concept van de Charbagh. Dat wil zeggen de Mogoltuin is verdeeld in vier gedeelte door middel van symetrische gelegen voetpaden en grachten. In het midden op een 6,5 meter hoog met bogen versierd podium (lengte 47,56m) staat het prachtige uit rode zandsteen opgetrokken mausoleum met zijn hoge bogen en de indrukwekkende 38 meter hoge koepel van wit marmer omgeven door pijlers staande paviljoens (chhatris) Binnen onder de witte koepel vindt je in een koepelvormige kamer de grafkamer met een cenotaaf (leeg graf) Volgens islamitische traditie is het graf afgestemd op de noord-zuid as. Het hoofd is geplaatst naar het noorden en het gezicht zijwaarts naar Mekka. De echte grafkamer van de keizer ligt in een ondergrondse kamer precies onder de bovenste cenotaaf. Deze is niet toegankelijk voor het publiek.
Als men in Delhi is moet men zeker tijd vrijmaken voor de Humayun's tombe.

India Noord - Delhi - Rode Fort - Lal Quila
India Noord - Delhi - Old Delhi

Ook tijdens de tour maar ook tijdens de wandeling door oud Delhi (Shahjahanabad) zijn we naar de Jama Masjid (Masjid-i Jahan-NUMA) moskee gegaan.
Dit is de grootste en bekendste moskee van India. De bouw ervan was gereed in 1656 en bestaat uit rode zandsteen en wit marmer. De moskee is hoger gelegen op een soort platvorm. Men heeft drie toegangspoorten de Noord en Zuidelijke Poort. De Oostelijke poort werd gebruikt door de Mughal keizer Shah Jahan zelf. Men komt dan bij een grote binnenplaats waar aan de westelijke kant de moskee ligt. De moskee is ongeveer 80 meter lang en 27 meter breed met een dak dat bedekt is met drie koepels met afwisselende strepen van zwart en wit marmer. De bovenste delen zijn bedekt met goud. Verder aan de voorkant twee hoge minaretten , 41 meter hoog overlangs gestreept met wit marmer en rode zandsteen. Deze minaretten bestaan uit drie delen met erboven een open twaalfkantige koepelvormig paviljoen. Aan de achterkant zijn ook nog vier kleinere minaretten in dezelfde vorm. In de moskee de gebedszaal waar maximaal 25.000 gelovigen kunnen bidden.

Niet ver van de moskee ligt het Rode Fort of Lal Quila.
Het fort is gebouwd door de Mughal keizer Shah Jahan tussen 1638 en 1648 en heeft muren van ongeveer 2 kilometer lengte. De hoogte varieert van 18 meter aan de rivierkant tot 33 meter aan de stadskant. Je gaat het fort binnen via de indrukwekkende poort de Lahore Gate waarna je door de overdekte passage Chatta Chowk loopt. Hier vindt je antiek en ook enkele souvenirswinkels. In het Rode Fort verschillende gebouwen. Men heeft er o.a. de Diwan-i-Am, de zaal voor publieke audiëntie. Daar achter liggen de Mumtaz Mahal (Juwelenpaleis) en de Rang Mahal (Paleis der Kleuren) deze waren voor de keizerlijke harem. Ook vindt je er het prive paleis de Khas Mahal die bestaat uit drie gedeelten. De kamer waar de keizer zijn godsdienstige plichten vervulde, de Tasbih Khana. De Kamer der Dromen, de Khwabgah en de zitruimte, de Baithak.De Khas Mahal heeft een mooi marmeren rasterwerk dat de weegschalen van de gerechtigheid afbeeldt. Hierachter stonden de keizer en gemalinnen voorstellingen te bekijken. De keizer had ook nog een zaal voor prive audiënties de Diwan-i-Khas. Hier werden speciaal uitverkorenen toegelaten voor de  audiëntie. Verder op het terrein van het fort nog verschillende gebouwen uit latere periodes.

Delhi was onze laatste bestemming in India. Het was een prachtige reis met veel cultuur en afwisselend natuur. India was zeker de moeite waard en we zullen over enige tijd nogmaals naar India teruggaan. Waarschijnlijk zal het dan Zuidelijk India worden. We houden je op de hoogte. Wil je gedetailleerde informatie van de bestemmingen hierboven genoemd kijk dan op de desbetreffende pagina