Lake Bunyonyi - Bufuka school - Vakantiebestemming.info

Bufuka primary & Edirisa nursery school
Informatie Edirisa organisation

Bufuka primary & nursery Edirisa school -  Lake Bunyonyi

Nadat we de rustdag hadden gehad op Bushara Island, een van de eilanden van Lake Bunyonyi, zijn we de volgende ochtend opgehaald door een motorboot. Deze bracht ons naar de oever van Bufuka Peninsula vlak bij het plaatsje met dezelfde naam. Hier stapte we uit en liepen onder een groot hart door. Even een aantal trappen op en we werden verwelkomt bij de ruimte voor de staff van de Edirisa Campsite. Dit kampeerterrein lag vlak bij de school waar we naar toe zouden gaan. Het viel samen met de school onder beheer van de Edirisa organisation.

De organisatie heeft als missie om Afrika te promoten en de bevolking te helpen zich te ontwikkelen.

Hieronder de Engelse tekst van de missie van Edirisa.

Edirisa is a society for promoting Africa, creativity, cultures and practical skills. This international and unreligious organisation is based in Kabale District in southwestern Uganda.

Promotion of Africa is important because of the negative image this wonderful continent has around the globe. Creativity is suppressed at Ugandan schools, and Edirisa is here to fight this reality. Cultures is purposely written in plural, as we try to learn from different world cultures and build an African culture which is respectful to tradition and enriched by positive elements from elsewhere. Practical skills are essential for Africa's and Africans' development, but normally neglected and looked down upon.

Our main strength is a synergy of four different sections into a powerful whole:

• Edirisa Smiles with a focus on education

• Edirisa Travels involved in cultural tourism

• Edirisa Multimedia promoting Africa in all media

• Edirisa Crafts dealing in fair trade crafts

Schoolklas in de Bufuka primary & nursery Edirisa school -  Lake Bunyonyi
 Bufuka primary & nursery Edirisa school -  Lake Bunyonyi
Schoolklas in de Bufuka primary & nursery Edirisa school  -  Lake Bunyonyi

We gingen naar de Bufuka primary & Edirisa nursery school een basis en kleuterschool. Hier werden we verwelkomd door het schoolhoofd in het lerarenlokaal. Hierna werden de kinderen bij elkaar  geroepen en de Oegandese vlag gehesen waarbij de kinderen zongen. Hierna kregen we nog een dans en zangvoorstelling door een grote groep kinderen. Het leek dat sommige er niet zo heel erg blij mee waren om dit verplicht te doen tegenover de vreemdelingen. Maar de vertoning was prachtig en de kinderen deden erg hun best.

Hierna hebben we klaslokalen bezocht. Het is niet zo als in Nederland dat de klassen redelijk klein zijn. Hier in Bufuka was de grootste klas van de jongste circa 120 kinderen groot. De oudere kinderen zaten in iets kleinere klassen maar nog circa 70-80 stuks in een klas. Aangezien de ruimte niet echt heel erg groot was de temperatuur in de klas snel hoog. Doordat de klassen erg groot zijn is het onderwijssysteem meer op de massa gericht. De leraar zegt iets en de kinderen moeten het herhalen om zo te onthouden. Leermiddelen zijn helaas zeer beperkt maar men probeert er het beste van te maken.

Uitzicht op Lake Bunyonyi - Oeganda
Bufuka primary & nursery Edirisa school - Voetballen met kinderen
Busje Matoke Tours -  Lake Bunyonyi
Graftomben van koningen van het Buganda Kingdom - Kampala
Evenaar - Equator - Uganda - Oeganda

Na bezoek van de klaslokalen zijn we met een aantal leerlingen gaan voetballen. Ze vonden het erg leuk om met muzungu's te voetballen. Vanuit het voetbalveld had je mooi zicht op Lake Lake Bunyonyi. Helaas verloren we de wedstrijd en gingen na afscheid genomen te hebben weer naar onze busjes voor onze laatste reisdag. We gingen via Kabale een lange rit van ruim 500km tegemoet. We reden via een goede geasfalteerde weg via Ntungamo, Mbararara, Masaka waarna we de evenaar passeerden naar Kampala. Bij het laatste stuk hadden we af en toe zicht op het Victoria meer. Na een lange reisdag kwamen we aan in ons hotel in Kampala. We hadden hierna nog een dag in Kampala die we doorgebracht hebben met een bezoek aan een oud verblijf van een koning. HIer waren Graftomben vande koningen van het Buganda Kingdom. En natuurlijk ook even een toeristische markt. Om nog wat laatste souvenirs te kopen. Was geen bijzondere dag maar wel heel relax voordat we de volgende dag  terugvlogen naar Nederland.

Deze reis zal altijd een van de bijzondere reizen blijven die we gemaakt hebben. Vooral door het bezoek aan de chimpansees en natuurlijk de berggorilla's. Het heeft heel veel indruk gemaakt om deze in de vrije natuur zo dichtbij te zien. Daarnaast was de gehele reis goed uitgebalanceerd met een combinatie van natuur en contacten met de plaatselijke bevolking. Hierna zijn we in 2009 nogmaals een reis naar Uganda gemaakt samen met Rwanda. Kijk daarvoor op de pagina's van Rwanda-Oeganda.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________